Ačkoliv index Nasdaq Composite v roce 2023 zaznamenal impozantní růst o 31%, nemusí to nutně znamenat, že všechny společnosti na trhu se těší úspěchu. Jako příklad lze uvést e-commerce tržiště Etsy (ETSY), jehož hodnota akcií v průběhu roku klesla o masivních 42%. Navíc jsou jeho akcie nyní o 77% nižší než jejich historické maximum z listopadu 2021.
Přestože se zdá, že tento online obchod pro ručně dělané výrobky čelí značným výzvám, současná nízká cena jeho akcií může nabízet investiční příležitost pro ty, kteří hledají růstový potenciál.
Čelí zpomalení
Během nejtěžších období pandemie zažívala firma Etsy impozantní růst, když její tržby v roce 2020 skokově vzrostly o 111% a v následujícím roce 2021 pak o 35%. Hrubý prodej zboží (GMS), což je údaj, který měří objem transakcí na platformě, vzrostl o 107% v roce 2020 a o 31% v roce 2021. Nárůst online nakupování v tomto časovém rámci byl pro všechny e-commerce platformy živnou půdou a Etsy nebyla výjimkou.
Rok 2022 přinesl určité zpomalení kvůli kombinaci faktorů: historicky vysoká inflace, rostoucí úrokové sazby a pro Etsy složité porovnání s předchozími roky. Navíc, vedení firmy v uplynulém roce udělalo odepsání goodwillu v hodnotě 1 miliardy dolarů, což v podstatě signalizovalo, že za akvizice společností Depop a Elo7 zaplatilo příliš mnoho. Toto zpomalení se projevilo i v tomto roce.
Nicméně ne vše jsou temné mraky. V uplynulém čtvrtletí zaznamenala společnost Etsy růst tržeb o 7,5%. Tento pozitivní vývoj, navzdory stagnujícímu GMS, byl důsledkem strategického rozhodnutí zvýšit poplatky prodejcům v dubnu 2022. Takže firma nyní efektivněji profituje z obchodů na své platformě, s „take rate“ dosahujícím 20,9% v nedávném čtvrtletí.
Dalším světlým místem je meziroční nárůst počtu aktivních kupujících na 96,3 milionu a aktivních prodejců na 8,3 milionu (k 30. červnu). To znamená, že uživatelé se na tržiště hrnou ve větším počtu, což by mohlo být dobrou předzvěstí pro trendy GMS v budoucnu. Možná to signalizuje příchod latentní poptávky, která se brzy projeví v finančních číslech firmy.

Obchodní model platformy
Jedním z hlavních lákadel firmy Etsy je její obchodní strategie, která je postavena na minimálních aktivních investicích. Společnost, na rozdíl od konvenčních maloobchodníků, nevlastní skladové zásoby, skladové prostory či distribuční vozy. Místo toho jednoduše spojuje prodejce s kupujícími na svém online tržišti. Díky tomu má firma minimální potřeby provozního kapitálu.
Tato strategie se projevuje v mimořádně příznivých finančních výsledcích společnosti. Když pomineme rok 2022 a jeho specifické snížení hodnoty, v období let 2016 až 2021 Etsy vykázala prudký nárůst provozních marží, což ukazuje na efektivně se rozšiřující podnikání. Výsledkem je, že každá další transakce by měla přinášet výrazné zisky.
Síla firmy Etsy spočívá v síťových efektech, když funguje jako propojovací platforma mezi kupujícími a prodejci. Jak stále více uživatelů využívá Etsy, trh se stává hodnotnějším pro všechny zapojené aktéry.
Ocenění a vyhlídky
Vzhledem k tomu, že se akcie dostaly tak nízko, se po investorech nepožaduje, aby zaplatili vysoké ocenění. V tuto chvíli je akcie oceněna na 36násobek zisku za posledních dvanáct měsíců, což je zhruba polovina z toho, za jaký násobek byly akcie obvykle prodávány v uplynulém desetiletí. Pokud se podíváme na budoucí ocenění, poměr ceny k zisku je 15, což se jeví jako skvělý obchod.
Toto ocenění je v porovnání s růstovými vyhlídkami firmy skoro zanedbatelné. Při pohledu na širší kontext může Etsy těžit nejen z rostoucího trendu online nákupů, ale také z rostoucího zájmu spotřebitelů podporovat malé obchody a rovněž z narůstajícího zájmu lidí o vlastní podnikání a zahájení vedlejších projektů.
Pokud by firma byla schopna alespoň částečně dosahovat růstu tržeb, kterého dosáhla před vypuknutím pandemie (přibližně 30%), mohlo by to pro investory znamenat významný nárůst hodnoty.
Zdroj: The Motley Fool