Poslední dva a půl roku bylo pro akcionáře společnosti Nike (NKE) těžkých. Když už to vypadá, že by akcie mohly být na cestě k zotavení… podařilo se jí zaznamenat ještě nižší minimum. Cena akcií je nyní 53 % pod jejich vrcholem z konce roku 2021 a zdá se, že mají prostor k dalšímu poklesu.
Jak se však říká, před úsvitem je vždycky největší tma. V překladu: Ačkoli se to může zdát nepříjemné, nyní je ten správný čas vrhnout se do nového podílu ve společnosti Nike. Dlouho očekávané oživení síly značky se blíží; lepší být u toho příliš brzy než příliš pozdě.
Už to není ta Nike, kterou spotřebitelé znali a milovali
Pro rychlé osvěžení: společnosti Nike se před krizí COVID-19 dařilo dobře. V první polovině pandemie se jí dokonce dařilo, ale byla to také doba změn na poli maloobchodního prodeje sportovního oblečení.
Spotřebitelé si zamilovali konkurenční značky obuvi, jako je On a Hoka, poruchy dodavatelského řetězce představovaly problémy se zásobami a po několika letech solidního růstu se Čína stala obzvláště náročným trhem. Společnost Nike se také naučila (a to velmi tvrdě), že potřebuje velkoobchodní partnery třetích stran, od kterých se dříve odkláněla, aby doplnila své podnikání přímo u spotřebitelů (DTC).
Společnost si tyto rány stále léčí. To platí i pro investory.
Existuje však důvod k naději, protože Nike se s každým z těchto protivětrů vypořádává postupně.
Konečně napravuje to, co je rozbité
Jako příklad uveďme nedávné opětovné přijetí Toma Peddieho. Po 30 letech ve společnosti odešel v roce 2020 do důchodu. Nyní je zpět jako viceprezident pro tržní partnery. Jeho hlavním úkolem bude najít optimální rovnováhu mezi velkoobchodním a DTC úsilím společnosti.
Nike také doufá, že se mu podaří znovu vzbudit skutečný zájem o značku zlepšením inovací.
Nebylo by spravedlivé říci, že společnost v průběhu několika posledních let jednoduše přestala inovovat. Něco však zjevně chybí, i když chyba je spíše na straně marketingu než na straně designu.
To vysvětluje, proč vedení společnosti Nike během hovoru k výsledkům za čtvrté čtvrtletí fiskálního roku 2024 koncem června více než čtyřicetkrát vyslovilo slovo „inovace“, přičemž za každou zmínkou se skrýval kontext, který poukazoval na to, že nyní se jich dělá více. Jedním z konkrétních produktů, které jsou výsledkem obnoveného inovačního úsilí, je Dynamic Air, což není jen teniska, ale plnohodnotná platforma schopná usnadnit další kreativní vylepšení v oblasti vzduchového odpružení nohou. Reakce spotřebitelů na Dynamic Air – a další nedávné inovace – byla silná.
Další vylepšení jsou více technická, ale neméně důležitá
Vezměme si jako příklad úroveň zásob. Společnost Nike zahájila fiskální rok 2023 s nadměrnými zásobami ve výši téměř 9,7 miliardy dolarů. Přestože v loňském roce bylo nutné provést hluboké slevy, aby se výrobky vyčistily, společnost snížila zásoby na přijatelnějších 7,5 miliardy dolarů. Klíčem k tomuto úsilí bylo předání většího množství zboží třetím maloobchodníkům.
K 3% meziročnímu nárůstu tržeb v Číně v minulém čtvrtletí přispěl také 15% růst velkoobchodního kanálu. Tržby za celý fiskální rok 2024 v tomto regionu vzrostly o 4% a zvrátily tak 4% pokles z předchozího roku.
Dobrá volba pro agresivní růstové investory, kteří jsou tolerantní k riziku.
Lze tedy tomuto vývoji věřit jako znamení, že se společnost Nike vrací na správnou cestu?
Pokud jde o investování, neexistují samozřejmě nikdy žádné záruky. V míře, v jaké můžete brát náznaky za bernou minci, byste však měli všechny výše uvedené skutečnosti považovat za důkaz, že společnost Nike je přinejmenším schopna – a pravděpodobně bude pokračovat – v obratu. Vedení identifikovalo problémy a podniká rozhodné kroky k jejich řešení. Nakonec má vedení také to štěstí, že pracuje s jednou z nejuznávanějších značek na světě.
I když jste docela optimističtí ohledně obratu společnosti, nejedná se o ideální fundamentální volbu, která by měla tvořit naddimenzovanou pozici ve vašem portfoliu. Stále představuje nadprůměrné riziko a téměř jistě zůstane volatilní.
Vzhledem k více než polovičnímu poklesu akcií oproti jejich historickému maximu však potenciální růst stále výrazně převažuje nad potenciálním poklesem ze současných úrovní. Nike je solidní volbou pro růstovou část portfolia.
Zdroj: The Motley Fool, zdroj úvodní fotografie: Bloomberg