Největší světový výrobce letadel také oznámil vyšší cíl výroby svého modelu A350, a to 12 kusů měsíčně v roce 2028, v souvislosti s renesancí poptávky po dálkových letadlech.
Poptávka po proudových letadlech prudce roste díky oživení letecké dopravy, přičemž Čína před státní návštěvou Francie příští měsíc předběžně jedná o významné objednávce, uvedly dříve zdroje z odvětví. Podle analytika Sash Tusa z agentury Agency Partners byly objednávky Airbusu v prvním čtvrtletí druhé nejvyšší za toto období.
Kdysi nevýrazný prodej největších letadel v oboru se v posledních měsících připojil k objednávkám, což přimělo Airbus ve čtvrtek oznámit, že v roce 2028 zvýší výrobu svého širokotrupého letounu A350 na 12 měsíčně, čímž nahradí předchozí cíl vrátit se v roce 2026 k výrobě 10 letadel měsíčně z doby před Kovidem.
Indická společnost IndiGo ve čtvrtek oznámila objednávku letounu A350.
V nejbližší době však rostou obavy z nedostatku letadel, protože dodavatelské řetězce se snaží překonat nedávné nedostatky. Některá stávající letadla Airbus zůstávají uzemněna kvůli zpožděné údržbě a konkurenční Boeing se nadále potácí v krizi.
Generální ředitel společnosti Airbus Guillaume Faury uvedl, že provozní prostředí nevykazuje žádné známky zlepšení, ačkoli není natolik znepokojivé, aby posunulo celoroční cíle dodávek z kurzu.
„V podstatě máme spoustu problémů,“ řekl ve čtvrtek analytikům. „Všechny jsou zvládnutelné, ale prostředí je náročné.“
Společnost Airbus nasadila pečlivě kalibrovaný tón ohledně svého nejsledovanějšího průmyslového ukazatele a uvedla, že „dělá pokroky“ na cestě k výrobě 75 letadel s úzkým trupem měsíčně v roce 2026 poté, co v únoru uvedla, že „dobře postupuje“ směrem k tomuto cíli.
Dodavatelé sledují předpovědi největšího světového výrobce letadel, zejména v době, kdy Boeing drasticky zpomaluje výrobu konkurenčního modelu 737 MAX, aby dohnal průmyslové problémy. Někteří se obávají, že Airbus plán nesplní, a tvrdí, že výroba úzkých trupů zaostává za plánem a dosahuje sotva 50 kusů měsíčně.
Počáteční investice
Airbus odmítl komentovat výrobu po jednotlivých měsících.
Skupina uvádí, že letos přijme 10 000 nových zaměstnanců a vynaloží počáteční náklady, protože se připravuje na nárůst výroby, čímž počet jejích zaměstnanců poprvé překročí 150 000 osob.
Podle finančního ředitele Thomase Toepfera má také větší zásoby jako rezervu pro případ přerušení dodávek.
„Bohužel náběh všech civilních linek letadel současně vyžaduje počáteční investice, což se v tomto čtvrtletí podepsalo na zisku i peněžních tocích,“ uvedl v poznámce analytik společnosti Vertical Research Partners Rob Stallard.
Agentura Reuters již dříve uvedla, že v prvním čtvrtletí byly výdaje v civilním segmentu překročeny.
Airbus vykázal v prvním čtvrtletí upravený provozní zisk ve výši 577 milionů eur (618,37 milionu USD), což představuje meziroční pokles o 25%.
Vykázal tržby ve výši 12,83 miliardy eur a volný peněžní odliv ve výši 1,8 miliardy eur. Analytici očekávali provozní zisk 789 milionů eur a odliv 1,3 miliardy eur.
Částečně je nesplnění očekávání trhu vedlejším efektem ceny vlastních akcií společnosti, která zvýšila náklady na sérii zpětných odkupů určených k financování zaměstnaneckých akciových programů.
Akcie Airbusu letos zatím vzrostly o 12% ve srovnání s akciemi Boeingu, které se po lednové krizi způsobené vysazením zástrčky dveří letounu 737 MAX ve vzduchu v podstatě nezměnily.
Toepfer uvedl, že zvýšené náklady na plán zaměstnaneckých akcií představovaly v prvním čtvrtletí 100 milionů eur.
Analytici však poznamenali, že divize obrany a vesmíru zůstala ve ztrátě a vrtulníky, které tento týden předvedly první souboj nového demonstrátoru „Racer“, po mimořádně silném vstupu do roku 2023 prudce klesly.
Zdroj: Reuters, zdroj úvodní fotografie: Bloomberg