Klíčové body:
- Březnová zpráva týkající se statistiky pracovních míst poukázala na setrvávající nepříznivý stav trhu práce. To může znamenat, že nás bude i nadále provázet vyšší než obvyklá inflace.
- Fed naznačil, že se jedná o běh na dlouhou trať a hodlá pokračovat ve zvyšování úrokových sazeb, dokud se inflace nesníží.
- Ekonomické podmínky teď dávají akciovému trhu jeho historickou volatilitu a nabízejí investorům nákup svých oblíbených technologických akcií za zvýhodněnou cenu.
Co se na trhu odehrálo
Zprávy z Wall Streetu se při zahájení týdne nesly na pochmurné notě, navazovaly na několik důležitých ekonomických posudků, které se vyskytly někdy těsně koncem minulého týdne. V pátek byla burza zavřená, takže se vše projevilo až při pondělním obchodování. Pokračující boj Federálního rezervního systému s inflací a přetrvávající stagnace na trhu práce se dostaly do popředí dění, když investoři posoudili nejnovější
měsíční zprávy o pracovních místech i jaký mohou mít na ekonomiku dopad.
V reakci na tento vývoj událostí pak sklouzly akcie společností Amazon (AMZN 0,11%) o 0,7% dolů, Microsoft (MSFT -0,76%) klesl o 1,2%, Alphabet (GOOGL -1,83%) (GOOG -1,79%) se propadl o 2,5% a Apple (AAPL – 1,60 %) kleslo o 2% k 12:45 ET.
Ověřením všech obvyklých zdrojů informujících konkrétně o technologických gigantech se dokázalo, že obchodníci, jež posílali akcie dolů, přemýšleli o tom, co nejnovější zprávy pro celkový stav ekonomiky znamenají.
Co dále?
Poslední zpráva o pracovních místech, s laskavým svolením Amerického úřadu pro statistiku práce, vykázala, že celkový počet zaměstnanců mimo resort zemědělství vzrostl během března o 236 000, což bylo méně než předpokládaných 238 000. Očekávaná míra nezaměstnanosti byla ovšem rovněž nižší, a to 3,5% ve srovnání s 3,6%, jež předvídali ekonomové.
Nejpozitivněji zní zpráva o situaci na trhu práce, jež pozoruhodně inflaci odolává a zaznamenal již 27. růstový měsíc v řadě. Ekonomové předpokládají, že vytváření nových pracovních míst bude později třeba zpomalit, než se míra inflace vrátí do požadovaných norem Fedu.
Stabilita na trhu práce je zpravidla příznivou podmínkou, ale v dobách vysoké inflace se na ni pohlíží jinak, jako na problém. Fed již od března roku 2022 zvyšuje úrokové sazby, čímž se pokouší zraněnou ekonomiku léčit.
Zpráva od Bureau of Labor Statistics (Úřadu pro statistiku práce) přišla vzápětí po podobném souboru výsledků Národní zprávy o zaměstnanosti ADP. Zpráva, doručená minulý týden, ukázala, že zaměstnanost v soukromém sektoru se v březnu navýšila o 145 000 pracovních míst, zatímco roční výše mezd stoupla o 6,9%, další známka přetrvávající inflace.
The Federal Open Market Committee (Federální výbor pro volný trh) se má sejít začátkem příštího měsíce a v tehdy rozhodne, zda zvýšit srovnávací sazbu federálních fondů znovu či nikoli. Centrální banka v posledním roce zvyšovala úrokové sazby celkem devětkrát, aby dostala inflaci zpět na požadovanou hranici.
Tahle zpráva o pracovních místech jen zvyšuje pravděpodobnost, že další zvýšení úrokových sazeb bude
nevyhnutelné.
Takže, co teď?
Jak mohou zprávy o pracovních místech, rostoucích úrokových sazbách a vysoká inflace zamíchat kartami našich čtyřech technologických akcií?
Dobu rychlého růstu spojenou s nástupem digitálního maloobchodu, jenž tento trend brzdil, tak vystřídalo zpomalení, jelikož inflace neblaze poznamenala výši rozvažovaných výdajů ze strany spotřebitelů. Důsledkem toho stagnoval růst tržeb Amazonu, ale polečnost má, jako přední na trhu s elektronikou, dobrý start pro své oživení, jakmile ekonomika posílí.
Stále více spotřebitelů se zkouší vzdát i nových špičkových produktů, jako iPhonů od společnosti Apple, a jsou odkázáni na své starší chytré telefony. Bude tomu tak pravděpodobně i dále, než inflace zcela klesne.
V těžkých dobách pro ekonomiku snižují všechny společnosti své náklady, aby si udržely potřebný kapitál. Od dob, kdy se reklama stala jedním z nákladů, jehož rozpočet se dá snadno podle okolností snižovat a zvyšovat, je právě reklama jednou z prvních, jež se omezí. Společnosti Alphabet přináší většinu zisků digitální reklama a reklamní technologické služby, proto je k hospodářskému poklesu zvláště citlivou. Ale je největším prodejcem digitální reklamy na světě vůbec, proto také dojde k jejímu oživení, jakmile se i oživí ekonomika v širším měřítku.
Společnost Microsoft se spotřebitelskými i obchodními segmenty je též náchylná na poklesy ekonomiky, ale i ona se zase rychle vzpamatuje, až negace pominou.
Ta tmavá mračna nad ekonomikou mají ale i světlá místa:
Investoři mohou nakupovat akcie těchto jedniček v oboru za výhodnější ceny. Apple, Microsoft, Alphabet a Amazon se obchodují dolů o 11%, 16%, 29% a 46% oproti svým maximům z konce roku 2021.
Lovcům výhodných nabídek se teď naskýtá nákup akcií Amazonu, jenž je z této čtveřice vůbec nejlevnější, za 1,6násobek tržeb v příštím roce. Pro srovnání: většina odborníků se shoduje, že rozumný poměr ceny k prodeji je mezi 1 a 2. Akcie společností Microsoft, Apple a Alphabet nesou ve svých oceněních stále určitý optimismus, prodávají se za 9násobek, 6násobek a 4násobek prodejů v příštím roce navzájem. Nicméně vzhledem k jejich vedoucí pozici v oboru a historii silného a stabilního růstu bych tvrdil, že je čas nakoupit akcie všech čtyř stálic s předstihem, než dojde k oživení – zejména proto, že jsou levnější teď levnější než kdykoli jindy. Tyto akcie mohou jít ještě dolů, ale zcela jistě půjdou v příštích letech nahoru.
Pro investory, kteří se nebojí téhle rozhoupané mořské hladiny, svírající žaludky všech na palubě, kteří dokážou při současné volatilitě obstát, kteří vědí, že udrží své akcie alespoň po dobu tří až pěti let, pro takové investory představují právě tyto akcie technologických společností čitelnou výzvu.
Zdroj: The Motley Fool