Letošní silné výsledky trhu ve vás mohou vyvolat pocit, že jste propásli příležitost. S&P 500 index vzrostl o 19,4 %, což může být ohromující, ale pro trpělivé, dlouhodobé investory není důvod k obavám. Stále je možné investovat do silných firem.
Jako příklad si vezměme Coca-Colu (KO), která je na trhu od konce 19. století, což ukazuje na její dlouhodobou přítomnost a stabilitu. To je bezesporu působivé, ale jak to vypadá s jejími aktuálními vyhlídkami? Zde je třeba podrobněji zkoumat současné základní aspekty a výkonnost společnosti.
Bankomat
Coca-Cola je známá po celém světě díky svým populárním značkám limonád, které tvořily 69 % celkového objemu jednotkových balení v loňském roce. Společnost také distribuuje další druhy nápojů, včetně vody, sportovních nápojů, džusů, mléčných a rostlinných nápojů, které tvoří významný podíl jejího celkového objemu. Tento sortiment je klíčový, jelikož spotřebitelé se stále více orientují na zdravější možnosti.
Tyto produkty jsou pro Coca-Colu zdrojem značných volných peněžních toků (FCF). V prvních třech čtvrtletích tohoto roku dosáhl FCF společnosti 7,9 miliardy dolarů. Coca-Cola tyto prostředky využívá k vyplácení dividend a provádění zpětných odkupů akcií. Letos na zpětný odkup akcií věnovala 1,2 miliardy dolarů a na dividendy 4,1 miliardy dolarů.
Dividendy jsou pro představenstvo společnosti natolik důležité, že je zvyšují již 61 let v řadě, díky čemuž Coca-Cola patří mezi tzv. krále dividend, což jsou firmy zvyšující dividendy každý rok po dobu alespoň padesáti let.
Dividendový výnos akcií Coca-Coly je 3,1 %, což představuje více než dvojnásobek průměrného výnosu 1,5 % indexu S&P 500.
Nevýrazný růst
Produkty Coca-Coly se staly stálicí v domácnostech a různých zařízeních po celém světě, přičemž loni firma prodala přibližně 33 miliard balení ve více než 200 zemích. Tento dosah naznačuje, že období rychlého růstu společnosti může být již minulostí. S ročními tržbami přesahujícími 40 miliard dolarů je zapotřebí významných změn pro výraznější pohyb tržeb. Růst jednotkových objemů v různých kategoriích se v tomto čtvrtletí pohyboval mezi 1 % a 2 %.
Za prvních devět měsíců roku se upravené tržby Coca-Coly, když nebereme v úvahu kurzové přepočty a akvizice/rozdělení, zvýšily o 11 %. Z tohoto nárůstu však 10 procentních bodů pochází z vyšších cen a změny v produktovém mixu. Firma nadále zaznamenává růst zisku, přičemž zisk na akcii se zvýšil o 14 %.
Existují však otázky ohledně toho, do jaké míry může Coca-Cola nadále zvyšovat ceny, aniž by to vyvolalo odpor ze strany zákazníků.
Ocenění
Akciové ceny Coca-Coly se nedávno mírně zotavily po předchozím poklesu o zhruba 18 %, ale během tohoto roku zaznamenaly pokles o 8 %. Tento vývoj vedl k výhodnějšímu ocenění akcií. Poměr ceny akcie k zisku (P/E) společnosti se letos snížil z přibližně 28 na 23, což je lepší než průměrný poměr P/E 25 pro index S&P 500.
S lepším oceněním než má trh jako celek, spolehlivým volným peněžním tokem a historií rostoucích dividend by Coca-Cola mohla být atraktivní volbou pro investory hledající příjem z dividend. Nicméně, pro ty, kteří hledají investice do společností s rychlejším růstem, by se mohly objevit lepší možnosti v jiných oblastech.
Zdroj: The Motley Fool, zdroj úvodní fotografie: Getty Images