Tento skok cen se odrazil ve značném zvýšení budoucích nákladů na přepravu kontejnerů z Číny do Evropy, které se od října zvýšily o téměř 400 % s očekáváním pro červen 2024.
Krize v Rudém moři a nečekaně vysoká poptávka v posledních dvou týdnech způsobily, že mnoho speditérů na trase z Asie do Evropy bylo zaskočeno. Tyto události se začaly projevovat v indexech spotových přepravních sazeb, které tento týden začaly odrážet výrazné posuny, o nichž se již dříve hovořilo v obchodních kruzích.
Minulý týden zaznamenal index Drewry’s World Container Index (WCI) na trase Šanghaj-Rotterdam růst o 20 %, když cena za 40 stopový kontejner dosáhla 3 709 USD. To je téměř v souladu s indexem Xeneta XSI, který rovněž vykázal 15% nárůst na 3 716 USD.
V důsledku tohoto strmého nárůstu spotových sazeb se přepravní kapacita z Asie stává stále více omezenou. Tento nedostatek kapacity umožňuje dopravcům dávat přednost dražším zásilkám Free Alongside Ship (FAK) před standardním smluvním nákladem, jak poznamenávají zapojení zasilatelé a speditéři.
Loadstar nedávno uvedl, že společnost Maersk zavede od 11. května sezónní příplatek ve výši 1 500 USD na 40 stopový kontejner z Asie do severní Evropy. Podle informací Loadstaru však mohly být změny v cenách pro špičkovou sezónu zavedeny již dříve.
Zdroj: Investing, zdroj úvodní fotografie: CNBC