Akcie Rolls-Royce ve 14:00 londýnského času vzrostly o 2,5% poté, co v pondělí klesly o 6,5%.
Společnost Cathay Pacific v úterý oznámila, že zjistila poruchu součástky motoru u 15 svých letadel Airbus A350 – širokotrupých letadel s dlouhým doletem, která používají motory Rolls-Royce a jsou provozována mnoha dopravci včetně Qatar Airways, British Airways, Japan Airlines a Virgin Atlantic.
Společnost Cathay Pacific má ve své flotile celkem 48 letadel A350.
Problém byl zjištěn po poruše součásti motoru při letu do Curychu, který dopravce provozoval ze své základny v Hongkongu 2. září. Letadlo nedokončilo cestu a vrátilo se do Hongkongu.
Letecká společnost uvedla, že tři letadla již byla úspěšně opravena a zbývající letadla by měla obnovit provoz do 7. září.
Problém vedl v pondělí ke zrušení téměř 40 letů, především na asijských linkách. Dálkové lety by neměly být v budoucnu ovlivněny a zákazníkům budou nabídnuty alternativní možnosti, uvedla společnost Cathay Pacific.
Podrobnosti o zrušení letů do 7. září budou zveřejněny ve středu do 14:00 místního času, dodala společnost.
Společnost Rolls-Royce v úterý potvrdila, že v letadle byl použit její letoun Trent XWB-97. Uvedla, že hongkongské úřady zahájily vyšetřování, které omezuje možnost společnosti se k němu vyjádřit, ale poznamenala, že je „odhodlána úzce spolupracovat s leteckou společností, výrobcem letadla a příslušnými úřady a podpořit jejich úsilí“.
Dodala, že bude ostatní letecké společnosti, které provozují motory Trent XWB-97, „podle potřeby plně informovat o jakémkoli relevantním vývoji“.
Investoři jsou na tyto problémy citliví vzhledem k předchozím problémům s motory Trent 1000 společnosti Rolls-Royce, spolu s problémy s motory společnosti Pratt & Whitney, které způsobily značné zpoždění dodávek některých letadel společnosti Airbus, a vzhledem k dlouhodobé sérii výrobních problémů americké společnosti Boeing.
Společnosti Cathay Pacific a Rolls-Royce zatím nepotvrdily přesnou povahu nejnovějšího problému s motory.
Analytici Morgan Stanley v pondělí večer ve své zprávě uvedli, že plán, podle něhož mají uzemněná letadla zůstat mimo provoz po dobu několika dnů, „naznačuje, že problém vyžaduje poměrně malou a rychlou nápravu, a proto nezpochybňuje konstrukci nebo architekturu motoru, jak jsme to viděli u Trentu 1000.“ Dodali, že situace je „stále v režimu zjišťování“.
Problémy s motory Trent 1000 společnosti Rolls-Royce se táhly několik let po zprávách o prasklinách způsobených korozí a stály společnost více než 2 miliardy liber (2,62 miliardy USD).
„I když tyto zprávy vyvolávají určité obavy, podle naší předběžné analýzy by se finanční závazky mohly podařit zvládnout. Proto se náš pozitivní pohled na akciový příběh nemění,“ uvedli v úterý analytici Deutsche Bank na adresu Rolls-Royce.
Cena akcií společnosti čelila v posledních letech nerovnoměrné jízdě a během pandemie utrpěla značný zásah v souvislosti s problémy v dodavatelském řetězci a poklesem poptávky v letecké dopravě. V roce 2023 akcie Rolls-Royce vzrostly o více než 220%, protože společnost zahájila rozsáhlou restrukturalizaci a program zvyšování efektivity, který zvýšil zisky.
Zdroj: CNBC, zdroj úvodní fotografie: Bloomberg