Od svého debutu na burze 9. května 2019 prošla společnost Uber (UBER) významnými výkyvy. Jako poskytovatel dopravních a doručovacích služeb začal svou burzovní kariéru s cenou 45 USD za akcii a dosáhl svého historického maxima 63,18 USD během špičky trendu meme akcií 10. února 2021. Ale 30. června 2022 klesly akcie společnosti Uber na rekordní minimum 20,46 USD v důsledku vzestupu úrokových sazeb, které vedly investory k opatrnějšímu investování.
V současné době se cena akcie Uber pohybuje kolem 47 USD. S růstem zákazníků, expanzí marží a zvyšujícími se zisky za poslední rok se optimismus investorů navrátil, i když je cena nyní jen o 4% vyšší než při jeho IPO. Podívejme se na Uber blíže a zjistíme, zda je tento titul vhodné koupit, prodat či ponechat.
Uber generuje pomalejší, ale stabilní růst
V průběhu roku 2020 zaznamenala společnost Uber pokles hrubých rezervací o 11% kvůli dopadům pandemie na sektor dopravy. Tuto propadající se tendenci částečně vyrovnala služba Uber Eats, jejíž hrubé rezervace výrazně vzrostly, jelikož lidé častěji objednávali jídlo domů. V následujících letech, 2021 a 2022, hrubé rezervace prudce vzrostly o 56% a 83%.
Nicméně za poslední rok byl zaznamenán pokles v meziročním růstu počtu aktivních zákazníků za měsíc, celkovém počtu jízd a hrubých rezervací. Toto zpomalení může být důsledkem obtížnějšího srovnání s obdobím po pandemii, silné konkurence v oblasti dopravy a doručování, a dalších výzev v segmentu nákladní dopravy.
Uber však předpokládá, že ve třetím čtvrtletí tohoto roku dojde ke zvýšení hrubých rezervací o 17-20%. K této tendenci by měly přispět expanze do zahraničí, nové možnosti dopravy s dvou a tříkolkami, širší nabídka doručovacích služeb mimo gastronomii a zavádění nových služeb jako Uber Cash, Uber for Business či Uber Health. Její aplikace MAPC také častěji využívají její zákazníci, a to i přesto, že inflace v uplynulém roce zvýšila její průměrné ceny.
Uber a jeho konkurent Lyft by měli rovněž čelit nižším regulačním tlakům v USA, poté co kalifornský soud na počátku roku zastavil snahu o zrušení návrhu 22, který umožňuje firmám v gig ekonomice považovat své pracovníky za nezávislé dodavatele.
Míra odběru a marže Uberu rostou
Od svého veřejného debutu Uber výrazně zvýšil take rate, tedy procento z každé rezervace, které si ponechává jako příjem. Tento trend pokračoval i v posledním roce, kdy firma zvyšovala své ceny a platy, aniž by přišla o značné množství svých měsíčních aktivních uživatelů.
Díky tomuto rostoucímu využití a nedávným opatřením na snížení výdajů, včetně propouštění tisíců zaměstnanců od vstupu na trh, rostou upravené zisky před zdaněním, úrokem, odpisy a amortizací (EBITDA) a také provozní ziskovost.
V minulém čtvrtletí se upravený zisk EBITDA společnosti Uber, vyjádřený v procentech z objednávek, více než zdvojnásobil a dosáhl hodnoty 2,7%. Čistý peněžní tok společnosti vzrostl téměř třikrát a dosáhl 1,14 miliardy dolarů, což znamená, že poprvé v historii společnost dosáhla provozního zisku dle GAAP s provozní marží 3,5%.
Uber předpokládá, že v následujícím čtvrtletí jeho upravená EBITDA vzroste o 88-99%, což by znamenalo nárůst EBITDA marže v procentech z objednávek jak na kvartální, tak na roční bázi, přičemž se odhaduje na hodnotu okolo 2,9%.
Uber má nízké ocenění, ale hodně vnitřních prodejů
Zlepšující se finanční kázeň společnosti Uber, narůstající efektivita a zvyšující se zisky by měly přimět skeptiky k přehodnocení svých tvrzení o neudržitelnosti jeho obchodní strategie. Odborníci odhadují, že tržba a upravený zisk EBITDA letos stoupnou o 18% a 123%.
V kontextu těchto předpokládaných čísel a celkové hodnoty společnosti 99,5 miliardy dolarů vypadá Uber na trhu poměrně výhodně s oceněním necelý třikrát vyšším než jeho letošní tržby a 26krát vyšším než jeho upravený zisk EBITDA. Jeho konkurent Lyft, jehož růst je pomalejší a provozní marže nižší, má podobné ocenění ve vztahu k jeho letošním tržbám a 20násobku jeho upraveného zisku EBITDA.
Za posledních 12 měsíců však insideři společnosti Uber prodali 277krát více akcií, než nakoupili. Zasvěcené osoby společnosti Lyft koupily ve stejném období 35krát více akcií, než prodaly. Prodej akcií společnosti Uber zasvěcenými osobami nemusí nutně znamenat, že je se společností něco zásadně špatně, ale je trochu znepokojující, že její zasvěcené osoby nechtěly po většinu minulého roku nakupovat akcie se slevou oproti ceně při IPO, i když se míra využití a marže zlepšily.
Navzdory výše uvedenému se domnívám, že Uber je za současných cen stále atraktivní k nákupu a držení na dlouhodobou dobu. Nepovažuji za vhodné nyní akcie prodávat, zejména pokud máte z posledních 14 měsíců slušné zisky a očekáváte další pozitivní vývoj.
Zdroj: The Motley Fool, zdroj úvodní fotografie: Britannica