Akcie společnosti Viking vzrostly o 8 % po největším IPO tohoto roku

Společnost Viking se odlišuje od běžných provozovatelů výletních lodí. Na jejích menších luxusních lodích nejsou přítomny děti a společnost otevřeně cílí na bohatší generaci baby boomerů. Z palub jejích lodí nebudete moci navštívit kasina.

Podle prospektu společnosti Viking Holdings jsou její plavby zaměřené na „přemýšlivého člověka“, což zdůrazňuje její záměr přitáhnout cestovatele z baby boomu, kteří touží po dobrodružství a nových zkušenostech.

„Mají peníze, mají čas a podle mého přesvědčení v okamžiku, kdy se snažíte dělat všechno pro všechny, víte, co se stane? Nic neuděláte dobře. Takže jsme velmi, velmi jasně zaměřeni,“ řekl pro CNBC Torstein Hagen, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Viking.

Při své primární veřejné nabídce (IPO) na newyorské burze ve středu se luxusní výletní společnost Viking snažila dosáhnout tržní hodnoty 10,4 miliardy dolarů, což by ji umístilo na třetí místo mezi největšími provozovateli výletních plaveb za společnostmi Royal Caribbean a Carnival. Norwegian Cruise Line je na čtvrtém místě. Viking začal obchodování s cenou 26,15 dolarů za akcii pod symbolem „VIK“ po počáteční ceně 24 dolarů za akcii.

Na konci prvního obchodního dne společnost zaznamenala více než 8% nárůst, uzavřela na 26,10 dolarů za akcii.

Zdroj blízký situaci uvádí, že Viking zvýšil své IPO po rozhodnutí stávajících akcionářů prodat dalších 9 milionů akcií v reakci na silný zájem investorů z podílových fondů.

Založená v roce 1997 s původními čtyřmi loděmi, flotila společnosti Viking rychle vzrostla na 92 lodí, z nichž 80 jsou říční lodě plující po hlavních světových řekách jako jsou Seina ve Francii a Nil v Egyptě.

„Jsme jiní, protože když se mluví o velkých výletních lodích, jsou velké v Karibiku,“ řekl Hagen. „My máme v Karibiku jen malý kousek. Zbytek je Evropa.“

Zdroj: Bloomberg

IPO společnosti Viking přichází v době, kdy se zaznamenává výrazné oživení v rezervacích výletních plaveb. Společnost Royal Caribbean nedávno, 25. dubna, aktualizovala své očekávání pro rok 2024, což odráží pozitivní vyhlídky pro celý sektor výletních plaveb.

„Plavba se skutečně dostala do popředí jako konkurenceschopná volba v oblasti cestování,“ řekl Jason Liberty, generální ředitel společnosti Royal Caribbean, v nedávném rozhovoru pro CNBC. „Celkový objem cestovního ruchu činí 1,9 bilionu dolarů. Výletní plavby z toho tvoří 56 miliard dolarů. Myslím, že výletní plavby jsou na mnohem jiné úrovni než před pandemií.“

V prospektu společnosti Viking je uvedeno, že i přesto, že v roce 2023 dosáhla tržby 4,71 miliardy dolarů, zaznamenala čistou ztrátu. Co však přitahuje pozornost investorů, jsou tržby společnosti na jednoho cestujícího, které dosahují 7 251 dolarů a jsou výrazně vyšší než u jiných veřejně obchodovaných výletních lodních společností. Díky prémiovým cenám dokáže Viking generovat vyšší výnosy na zákazníka.

Investory také zajímají plány společnosti Viking na rozšíření. Například na začátku tohoto měsíce Norwegian Cruise Line oznámila objednávku osmi nových lodí s plánovaným dodáním v průběhu následujících 12 let.

Na trhu výletních plaveb, kde společnosti jako Carnival, Royal Caribbean a MSC Cruises disponují rozsáhlými flotilami, panují obavy z přesycení kapacity, což by mohlo ovlivnit poptávku. Nicméně, odvětví se momentálně soustředí na to, jak se poptávka zotavila po pandemii a na skutečnost, že i přes vyšší ceny, plavby stále vyjdou průměrně levněji než pobyt v hotelu.

Robin Farley, analytik z UBS specializující se na volný čas, poznamenal, že ceny hotelového ubytování vzrostly o 25 % oproti roku 2019, zatímco ceny výletních plaveb se zvýšily o 10 %.

„Rozdíl mezi plavbou a hotely je velký. To činí plavbu právě teď přesvědčivou,“ řekl Farley.

Zdroj: CNBC, zdroj úvodní fotografie: Supernews

Chcete začít obchodovat a nevíte jak na to? Zanechte nám na sebe kontakt a my Vám rádi a nezávazně poradíme.

    Facebook
    Twitter
    LinkedIn