Boeing Getty Images

Americký úřad FAA zpřísnil dohled nad certifikací letadel po havárii Boeingu MAX

Federální úřad pro letectví v úterý uvedl, že přijal nové zásady certifikace letadel, které vyžadují, aby klíčové změny v konstrukci řízení letu byly považovány za "závažné", jako je systém, který se podílel na dvou smrtelných haváriích letadel Boeing (BA.N) 737 MAX v letech 2018 a 2019.

Na konci roku 2020 přijal Kongres rozsáhlou legislativu, která reformuje způsob, jakým FAA certifikuje nová letadla, včetně požadavku, aby výrobci po haváriích, při nichž zahynulo 346 lidí, sdělovali FAA určité informace důležité pro bezpečnost, včetně informací o systémech, které manipulují s řízením letu bez přímého vstupu pilota nebo bez jeho příkazů.

FAA v úterý uvedl, že rovněž vydává další pokyny pro výrobce letadel, jak identifikovat informace kritické pro bezpečnost, a prohlásil, že oba nové kroky „zvýší bezpečnost certifikace letadel“.

Společnost Boeing nezveřejnila FAA klíčové podrobnosti o bezpečnostním systému zvaném MCAS, který byl spojen s oběma smrtelnými nehodami a který měl pomoci čelit tendenci letounů MAX k náklonu.

Společnost Boeing uvedla, že i nadále „transparentně spolupracuje s FAA, aby zajistila, že budeme i nadále plnit všechny požadavky certifikačního procesu“. Výrobce letadel Airbus (AIR.PA) se bezprostředně nevyjádřil.

Zpráva Sněmovny reprezentantů USA uvádí, že Boeing neklasifikoval systém MCAS jako systém kritický z hlediska bezpečnosti, což by přitáhlo větší pozornost FAA během certifikačního procesu, a uvádí, že „FAA selhal při dohledu nad Boeingem a jeho certifikací letadla“.

Havárie, které stály společnost Boeing více než 20 miliard dolarů na odškodném, výrobních nákladech a pokutách, vedly k dvacetiměsíčnímu uzemnění nejprodávanějšího letadla.

FAA stále zvažuje, zda certifikovat další dvě varianty MAX – menší MAX 7 a větší MAX 10.

FAA v červenci uvedl, že během certifikace stanoví milníky, které pomohou „posoudit, zda by některé konstrukční změny systémů letadla měly být považovány za nové nebo neobvyklé, a vyžadovat proto dodatečnou kontrolu“.

V loňském roce FAA udělil společnosti Boeing kratší prodloužení programu dodržování předpisů, než o jaké výrobce letadel usiloval, aby mohl zajistit, že společnost provede „požadovaná zlepšení“.

Zdroj: Reuters

Chcete začít obchodovat a nevíte jak na to? Zanechte nám na sebe kontakt a my Vám rádi a nezávazně poradíme.

    Facebook
    Twitter
    LinkedIn