Apple store

Apple otevírá svůj první obchod v Indii, kde hledá novou generaci uživatelů iPhonů

V úterý byl otevřen první obchod společnosti Apple v Indii, což zdůrazňuje význam tohoto trhu pro budoucnost výrobce iPhonů.

Hlavní body:

  • Apple v úterý otevřel svůj první obchod v Indii, čímž zdůraznil důležitost trhu pro budoucnost výrobce iPhone.
  • První obchod s názvem Apple BKC se nachází v lidnatém městě Bombaj. Apple ve čtvrtek otevře další obchod v hlavním městě Dillí.
  • Generální ředitel Applu Tim Cook dlouho zastával býčí pohled na Indii a nyní společnost zvyšuje prodej a výrobu své vlajkové lodi iPhone v zemi.

V Bombaji společnost Apple (AAPL) otevřela svůj první obchod s názvem Apple BKC, čímž zdůraznila význam trhu v Indii pro budoucnost výroby iPhonů. Ve čtvrtek plánuje společnost Apple otevřít další obchod v hlavním městě Dillí.

Cupertinská společnost uvedla, že má pobočky v Indii již více než 25 let.

Generální ředitel společnosti Apple Tim Cook v pondělí uvedl, že jsou nadšeni, že mohou navázat na svou dlouholetou historii v Indii, která má podle něj krásnou kulturu a neuvěřitelnou energii.

V pondělí Tim Cook zveřejnil fotografii, na které je se zaměstnanci v nové prodejně Applu.

Podle analytiků se zdá, že strategie Applu při vstupu na indický trh se zaměřuje na zvyšování prodeje a výroby iPhonů. Tento přístup je podobný tomu, který společnost použila při vstupu na čínský trh, který se nyní stal jedním z největších trhů společnosti.

Apple tvrdí, že jeho bombajský obchod je jedním z nejenergeticky efektivnějších míst na světě, s využitím speciálního solárního systému a provozem, který je zcela nezávislý na fosilních palivech. Společnost Apple uvedla, že Apple BKC funguje na 100% z obnovitelných zdrojů energie.

Tim Cook již dlouhodobě vnímá Indii jako klíčový trh pro budoucnost společnosti Apple. V únoru prohlásil, že má „býčí“ postoj k páté největší ekonomice světa a společnost do tohoto trhu vkládá „značné množství energie“. Cook se do Indie vrátil na otevření obchodu téměř sedm let po své první návštěvě jako generální ředitel společnosti Apple.

Samsung a čínské značky, jako Xiaomi, v posledních letech ovládly indický trh s chytrými telefony. Zařízení s nízkou až střední cenou najdou podporu zákazníků na trhu, který je citlivý na cenu. Naopak společnost Apple má v Indii velmi malý podíl na trhu.

Neil Shah, partner společnosti Counterpoint Research, ale tvrdí, že Indie prochází procesem „premiérování trhu“. Chytré telefony s cenou nad 400 dolarů nyní podle Shaha tvoří 10% celkového objemu dodaných telefonů, zatímco před pandemií to bylo pouze 4%. Tento segment chytrých telefonů podle něj tvoří 35 % celkových tržeb na trhu s chytrými telefony.

Neil Shahv e-mailu pro CNBC uvedl, že společnost Apple měla správnou strategii s vlajkovými prodejnami a dokázala tak správně využít trendu rostoucí prémiové kategorie chytrých telefonů v Indii.

V Indii se rozvíjí střední třída a roste tam mobilní populace, která je ochotná zaplatit za telefony více. Zejména v Bombaji a Dillí, dvou nejbohatších městech v zemi, kde se nacházejí nové prodejny Apple.

Zájem o prodej iPhonů v Indii

Analytici tvrdí, že snaha společnosti Apple v Indii je příležitostí pro zvýšení tržeb a prodejů iPhonů na úroveň srovnatelnou s trhy jako jsou USA a Čína.

Společnost Counterpoint Research uvádí, že Apple v roce 2022 dodal přibližně 6,5 milionu iPhonů v Indii, zatímco v USA a Číně jich každý rok dodává přibližně 50 milionů. Podle Shaha má však Indie potenciál dosáhnout tohoto objemu v nadcházejících letech.

Dodávky iPhonů, které Apple posílá prodejcům, jsou ukazatelem poptávky po iPhonech v dané zemi, ale nevyrovnávají se nutně přímému prodeji.

Dle osoby obeznámené s věcí uvedla agentura Bloomberg v pondělí, že společnost Apple zaznamenala za poslední rok do března 50% nárůst tržeb, dosahujících výše 6 miliard dolarů.

Dan Ives z analytické společnosti Wedbush Securities uvedl, že tato hodnota by se mohla dále zvýšit v příštích dvou letech.

Dan Ives, analytik společnosti Wedbush Securities, v úterý uvedl, že aggressive zaměření společnosti Apple na Indii z hlediska výrobní a maloobchodní expanze by mohlo být pro Cupertino strategickým tahem, který by do roku 2025 mohl zvýšit roční tržby v Indii na 20 miliard USD.

Při vývoji svých produktů se společnost Apple zaměřuje nejen na prodej iPhonů, ale i na uzamčení uživatelů v ekosystému Apple, který zahrnuje hodinky Apple Watch a služby jako Apple Music.

Podle Shaha může Apple využít křížového prodeje dalších produktů, jako jsou počítače Mac, hodinky Watch, sluchátka AirPods, iPady a služby. Tím může maximalizovat své příjmy z rostoucí základny uživatelů iPhonů.

Důraz na výrobu

Indie se také stává klíčovou součástí výrobní strategie společnosti Apple do budoucna.

V Indii se loni Apple poprvé rozhodl sestavovat své vlajkové iPhony 14, což znamená první výrobu nejnovějšího zařízení společnosti tak blízko jeho uvedení na trh. Podle ministra obchodu a průmyslu Indie Piyush Goyala by Apple chtěl v zemi vyrábět až 25% svých iPhonů.

Výroba v Indii je pro Apple také součástí snahy rozšířit svou montážní činnost mimo Čínu a diverzifikovat své dodavatelské řetězce. Tento krok však není jen o rozšíření výroby, ale také o naplňování vládních ambicí přivést špičkové technologie do země. Pandemie Covid ukázala křehkost dodavatelského řetězce v druhé největší ekonomice světa a nutnost najít alternativy k čínským továrnám.

V loňském roce byla výroba v největší továrně společnosti Apple na výrobu iPhonů v čínském Čeng-čou narušena kvůli epidemii Covid a protestům zaměstnanců. Tuto továrnu provozuje tchajwanská společnost Foxconn.

Ives z Wedbush uvedl, že strategie společnosti Apple v Indii – s tlakem na maloobchod a výrobu – reflektuje kroky, které technologický gigant před deseti lety podnikl na čínském trhu.

„Apple, který spolupracuje s Foxconnem na výrobě iPhonů v Indii, se podle Ivase snaží rozšířit svou maloobchodní přítomnost v zemi, což je podobné krokům, které společnost podnikla v Číně před deseti lety,“ uvedl analytik ze společnosti Wedbush.

Ives dodal: „Společnost Apple ví, že Řím nebyl postaven přes noc, stejně tak širší strategie v Indii nevyroste přes noc, ale tento týden vidíme jako hluboké ponoření společnosti Apple do indického trhu, který se postupně mění v ekosystém Apple. Hlavním cílem bude získat větší tržní podíl pro iPhone.“

Zdroj: CNBC

Chcete začít obchodovat a nevíte jak na to? Zanechte nám na sebe kontakt a my Vám rádi a nezávazně poradíme.

    Facebook
    Twitter
    LinkedIn