Teze všech velkých starších mediálních společností zní, že streamování nakonec nahradí kabelovou televizi jako hlavní motor vydělávání peněz. To je důvod, proč společnosti Disney, Paramount Global,Warner Bros, Discovery a NBCUniversal ze skupiny Comcast vybudovaly vlastní předplatitelské streamovací služby.
Zatím se tak nestalo, ale toto čtvrtletí konečně naznačuje, že tento okamžik nastal. Nejde jen o to, že Disney na streamování téměř vydělal – jde o to, že výsledky tradiční lineární televize společnosti byly hrozné.
Společnost Disney se dlouhá léta držela zpátky se zpřístupněním ESPN mimo kabelový balíček, protože tato sportovní síť byla v tradiční televizi velmi lukrativní. Tyto časy jsou také téměř pryč. Společnost Disney na podzim spustí společně s Warner Bros. Discovery a Foxem menší balíček lineárních kabelových kanálů, díky němuž bude ESPN poprvé dostupná i mimo tradiční kabelovou televizi. V příštím roce Disney spustí svou vlajkovou streamovací službu ESPN, která spotřebitelům umožní předplatit si ESPN i bez kabelové televize.

Při pohledu na výsledky společnosti Disney ve druhém čtvrtletí je zřejmé, proč společnost konečně přetrhla šňůru od ESPN. Zatímco tržby ESPN vzrostly o 3% na 4,21 miliardy dolarů, provozní výnosy klesly o 9% na 799 milionů dolarů. Podle společnosti Disney vedl k poklesu pokles předplatitelů kabelové televize a vyšší programové náklady, které lze přičíst College Football Playoff. Reklama ESPN vzrostla, aby vyrovnala pokles počtu kabelových předplatitelů.
Pokles v ostatních lineárních sítích společnosti, jako jsou ABC, Disney Channel, FX, National Geographic a Disney Junior, byl ještě znepokojivější. Příjmy z lineárních sítí v celém portfoliu společnosti Disney, s výjimkou ESPN, klesly o 8% na 2,77 miliardy dolarů. Provozní zisk se propadl o neuvěřitelných 22% na 752 milionů dolarů.
Akcie společnosti Disney se během ranního obchodování propadly o téměř 8%.
Nová realita
Jednoduše řečeno, tradiční televize umírá na úbytě. Klesá nejrychlejším tempem, jaké kdy spotřebitelé zažili.
Společnost Disney se na tento okamžik připravovala roky. Streamování se stane ziskovým ve čtvrtém čtvrtletí, zopakovala společnost Disney, a bude „významným budoucím motorem růstu společnosti s dalším zlepšením ziskovosti ve fiskálním roce 2025“, uvedla společnost ve své zprávě o výsledcích.
Velkou otázkou pro společnost Disney je, zda její investoři tuto novou realitu přijmou. To bude záležet na realizaci streamingu společnosti Disney v následujících letech a pravděpodobně i na nástupci generálního ředitele Boba Igera, který teprve bude jmenován.
Zdroj: CNBC, zdroj úvodní fotografie: Bloomberg