Nejnovější varování Burberry je velkou překážkou pro plán generálního ředitele Jonathana Akeroyda na změnu, který se snaží pozvednout značku pod kreativním vedením návrháře Daniela Lee, jehož první kolekce byla představena loni v září.
Celosvětové odvětví, včetně francouzské luxusní skupiny LVMH, která vlastní značky Louis Vuitton a Dior, Kering (PRTP.PA) a soukromě vlastněný Chanel, je zasaženo změkčením poptávky, ale pro Burberry je načasování obzvláště náročné.
Její nový vzhled má za cíl podnítit zájem o značku kvalitnějšími a dražšími výrobky, jako je středně velká kožená taška „Knight“ za 2 890 liber (3 582 USD).
Akcie Burberry se propadly o 7,4% a rozšířily tak ztráty za poslední rok na 44%, zatímco LVMH (LVMH.PA) klesla o 1% a Kering, který přepracovává svou hvězdnou značku Gucci, o 1,4%.
Více informací o stavu sektoru se investoři dozvědí z aktuálních zpráv společností Kering 8. února a Hermes 9. února.
Generální ředitel společnosti Burberry zůstal přesvědčen o jejím novém přístupu.
„Jsme velmi nadšeni strategií, kterou máme před sebou, a soustředíme se na její realizaci, ale pokud se makro prostředí pro náš sektor zpomalí, přinese to další výzvy,“ řekl novinářům Akeroyd, generální ředitel od dubna 2022.
„V prosinci jsme zaznamenali zpomalení … To se týkalo skutečně většiny regionů,“ uvedl s tím, že obzvláště slabé výsledky byly zaznamenány v Americe, kde srovnatelné tržby v obchodech ve třetím čtvrtletí do 30. prosince klesly o 15%.
„Zpočátku toto zmírnění pocházelo od ambicióznějších zákazníků, nyní se stalo trochu širším,“ řekl.

Nižší předpoklad
Společnost Burberry nyní očekává celoroční upravený provozní zisk za období 2023/24 v rozmezí 410 milionů liber (523 milionů USD) až 460 milionů liber.
V listopadu uvedla, že klíčové číslo zisku se bude pohybovat na dolní hranici tehdejších prognóz analytiků, a to mezi 552 a 668 miliony liber.
Konflikt na Blízkém východě přidal pro luxusní značky geopolitickou nejistotu k vyhlídkám odvětví, které již byly zamlženy inflací, a zákazníci v USA a Evropě utáhli své peněženky, zatímco očekávání silného oživení po pandemii v Číně zhatila krize v oblasti nemovitostí.
Burberry uvedla, že maloobchodní tržby za 13 týdnů do 30. prosince klesly o 7% na 706 milionů liber, přičemž srovnatelné tržby v obchodech byly nižší o 4%.
V asijsko-pacifickém regionu, který zahrnuje i pevninskou Čínu, kde tržby vzrostly o 8%, se zvýšily o 3%, ale v Evropě poklesly o 5%.
„Trhliny, které se objevují v poptávce po luxusním zboží, jsou velmi výmluvné. Takzvaní aspirační zákazníci jsou jednou z demografických skupin, které se stahují zpět, a Burberry je tomuto typu zákazníků vystaven více než superluxusní třídě,“ uvedla Sophie Lund-Yatesová, vedoucí akciová analytička společnosti Hargreaves Lansdown.
Zdroj: Reuters