Sedan, nazvaný SU7 se zkratkou SU pro Speed Ultra, je velmi očekávaným modelem, o němž šéf společnosti Lei Jun prohlásil, že má technologii „super elektromotoru“, která je schopna dosáhnout rychlejší akcelerace než vozy Tesla (TSLA.O) a elektromobily Porsche.
Vůz, který se pravděpodobně začne prodávat za několik měsíců, však debutuje v době, kdy se čínský automobilový trh – největší na světě – potýká s přebytkem kapacit a zpomalující se poptávkou, což vyvolalo tvrdou cenovou válku.
To však nebrání šéfovi Xiaomi Lei Junovi, aby nastínil velké ambice.
„Tvrdou prací se v příštích 15 až 20 letech staneme jedním z pěti největších výrobců automobilů na světě a budeme usilovat o pozvednutí celého čínského automobilového průmyslu,“ řekl při odhalení.
Mezi tyto plány patří vybudování „vozu snů srovnatelného s Porsche a Teslou“, dodal.
Očekává se, že SU7 osloví zákazníky také díky společnému operačnímu systému s populárními telefony a dalšími elektronickými zařízeními Xiaomi. Jeho řidiči budou mít bezproblémový přístup ke stávajícímu portfoliu mobilních aplikací společnosti.
„Xiaomi je dobře zavedená značka spotřební elektroniky se stovkami milionů „Mi fanoušků“ neboli členů ekosystému jejích chytrých zařízení,“ uvedl Bill Russo, generální ředitel šanghajské poradenské společnosti Automobility.
„Jako taková má významnou příležitost prorazit, protože automobil se stává chytrým zařízením.“
SU7 se bude dodávat ve dvou verzích – jedna s dojezdem až 668 km (415 mil) na jedno nabití a druhá s dojezdem až 800 km. Pro srovnání, Tesla Model S má dojezd až 650 km.
Ceny zatím nebyly oznámeny. Lei uvedl, že cena bude „skutečně trochu vysoká, ale taková, kterou bude mít každý za oprávněnou“.
Uprostřed jednoho z nejchladnějších prosinců v historii Číny se SU7 snažil oslovit také zákazníky, kteří se obávají zimy. Lei uvedl, že má schopnost rychlého nabíjení při nízkých teplotách a je vybaven pokročilou technologií, která mu umožňuje rozpoznat překážky v náročných podmínkách, jako je padající sníh.
Uvedl také, že schopnosti autonomního řízení vozů Xiaomi budou v tomto odvětví na špičce.
Leiovy ambice však nedokázaly zvýšit cenu akcií Xiaomi, přičemž akcie společnosti kótované v Hongkongu se vzdaly dřívějších zisků a skončily o 0,3% níže.
Pátý největší čínský výrobce chytrých telefonů se v souvislosti se stagnující poptávkou po chytrých telefonech snaží o diverzifikaci mimo svůj hlavní byznys směrem k elektromobilům – tento plán poprvé naznačil v roce 2021. Mezi další čínské technologické společnosti, které spolupracují s výrobci automobilů na vývoji elektromobilů, patří telekomunikační gigant Huawei (HWT.UL) a vyhledávací společnost Baidu (9888.HK).
Společnost Xiaomi se zavázala investovat do automobilů 10 miliard dolarů v průběhu deseti let a je jedním z mála nových hráčů na čínském trhu s elektromobily, kteří získali souhlas úřadů, jež se zdráhaly zvýšit přetlak nabídky.
Její vozy bude vyrábět jednotka státní automobilky BAIC Group (1958.HK) v pekingské továrně s roční kapacitou 200 000 vozů.
Na extrémně přeplněném čínském trhu s elektromobily bude její největší konkurencí pravděpodobně společnost BYD (002594.SZ), která podle údajů společnosti Zheshang Securities za třetí čtvrtletí ovládá třetinový podíl, zatímco Tesla má 9%.
Zdroj: Reuters, zdroj úvodní fotografie: Bloomberg