Čínský trh s luxusním zbožím se vzpamatovává

Trh s luxusním zbožím se v Číně zotavuje a i když zatím nedosahuje úrovně z roku 2021, analýzy odvětví a finanční výkazy předních značek naznačují nové příležitosti pro růst, které přesahují trendy před pandemií.

LVMH, přední hráč v luxusním průmyslu, ve čtvrtek zveřejnil své výsledky za rok 2023. V nich oznámil, že v prosinci zaznamenal v Číně v oblasti módy nárůst o více než 30 %.

Z těchto výsledků je zřejmé, že navzdory obnově mezinárodního cestování stále více čínských zákazníků nakupuje luxusní zboží v domácím prostředí.

„Co se týče velikosti obchodů v Číně … je zde dvakrát více čínských zákazníků než v roce 2019,“ uvedl podle přepisu agentury FactSet Bernard Arnault, předseda představenstva a generální ředitel LVMH, na hovoru k výsledkům.

„To znamená, že domácí nákup v Číně výrazně vzrostl, takže mu musíme vyjít vstříc,“ dodal.

Podle analýzy poradenské firmy Bain & Company došlo v loňském roce k růstu trhu s osobním luxusem v kontinentální Číně o přibližně 12 %, čímž hodnota trhu dosáhla více než 400 miliard jüanů (přibližně 56,43 miliardy USD).

Přestože tyto čísla stále nedosahují úrovně z roku 2021, což je důsledek slabšího spotřebitelského sentimentu a obnovení některých luxusních nákupů v zahraničí, Bain předpovídá, že domácí trh s luxusním zbožím v Číně bude v nadcházejících letech nadále růst.

V loňském roce představovaly nákupy luxusního zboží v pevninské Číně zhruba 16 % celosvětového trhu s luxusem, a podle Weiwei Xing, partnerky v hongkongské pobočce společnosti Bain specializující se na spotřební zboží a maloobchod ve Velké Číně, by tento podíl mohl do roku 2030 vzrůst na nejméně 20 %.

„Všechny tyto údaje poukazují na význam čínského spotřebitele luxusního zboží a čínského trhu,“ uvedla pro CNBC.

Na začátku tohoto měsíce Richemont, mateřská společnost Cartier, oznámila, že její tržby v pevninské Číně, Hongkongu a Macau za tři měsíce do konce prosince vzrostly o 25 %.

Finanční ředitel Richemontu Burkhart Grund ve svých komentářích k výsledkům popsal čínský trh jako „v procesu přestavby“, což je zčásti důsledek poklesu na realitním trhu a pomalu se obnovujícího zámořského cestování čínských zákazníků.

V posledních letech byli čínští spotřebitelé kvůli nejistotám o budoucích příjmech a celkovému zpomalení hospodářského růstu opatrnější v utrácení.

Weiwei Xing z Bain & Company poznamenala, že luxusní značky se stále více zaměřují na online prodejní kanály pro udržení angažovanosti zákazníků. Podle jejích slov byly v roce 2023 úspěšné ty společnosti, které prodávaly luxusní zboží považované za investici, s ikonickými a dlouhodobě atraktivními prvky.

Niche značky a trhy

Celkově se zhruba polovina značek odrazila na úroveň prodejů v roce 2021, uvedla zpráva společnosti Bain, aniž by sdělila konkrétní jména.

„Niche značky, které důsledně investovaly do budování žádanosti značky po dobu několika let, zaznamenaly úspěch,“ uvádí zpráva.

V rámci konkurence o podíl na čínském spotřebitelském trhu se objevuje nový segment zaměřený na ložní prádlo a jemné prádlo.

Podle informací z PitchBook došlo v této kategorii k nejméně čtyřem investičním transakcím během posledních 18 měsíců. Nejnovější z těchto transakcí byla srpnová akvizice italské firmy Frette, výrobce luxusního ložního prádla, investory, mezi které patřil i Ding Shizhong, předseda čínské společnosti Anta specializující se na sportovní oblečení.

„Postoj spotřebitelů k výrobkům z lůžkovin se postupně mění, stále více spotřebitelů je ochotno zaplatit za kvalitní lůžkoviny a klade větší důraz na kvalitu výrobků, funkčnost a doplňkové služby,“ uvedl Ashley Dudarenok, zakladatel společnosti ChoZan, čínské marketingové poradenské společnosti.

Bylo uvedeno, že domácí výrobci bytového textilu v Číně se aktivně věnují „technologickým inovacím“ a pronikají na trh luxusního ložního prádla, aby vyhověli požadavkům spotřebitelů.

Přesto zůstává potenciál tohoto segmentu trhu významně nevyužitý.

Podle odhadů američtí spotřebitelé představují více než 40 % celosvětového trhu s luxusním ložním a koupelnovým textilem, zatímco čínský podíl na tomto trhu se pohybuje kolem pouhých 5 % nebo méně, jak uvádí pekingský výzkumný institut ZWC Partners, firma specializující se na rizikový kapitál.

Z jejich studie vyplývá, že čínský segment luxusního a cenově dostupného luxusního ložního a koupelnového textilu dosáhne v roce 2023 hodnoty přibližně 700 milionů dolarů, což je jen malý podíl oproti celkovému domácímu trhu s ložním prádlem v hodnotě přibližně 10 miliard dolarů.

Zdroj: CNBC, zdroj úvodní fotografie: Robb Report

Chcete začít obchodovat a nevíte jak na to? Zanechte nám na sebe kontakt a my Vám rádi a nezávazně poradíme.

    Facebook
    Twitter
    LinkedIn