Coca-Cola: Koupit, prodat nebo držet?

Tento oblíbený produkt Warrena Buffetta je vzorem konzistence.

Existují silné důkazy, že The Coca-Cola Company (KO) je vynikající firma. Patří mezi nejvíce uznávané značky na planetě a již více než šest dekád pravidelně zvyšuje své dividendy. Taktéž tvoří klíčovou část portfolia Warrena Buffetta v Berkshire Hathaway. Co by na tom mohlo být špatné?

Avšak i skvělá společnost nemusí být vždy zárukou skvělé investice. Často platí, že příležitost ke zvýšení kapitálu vzniká v momentě koupě, nikoli prodeje akcií. To znamená, že nemůžete jen tak bez rozmyslu investovat do akcií renomované firmy a očekávat automatické zisky.

1. Coca-Cola má silnou cenovou sílu

Cena je klíčovým indikátorem úspěšného podnikání, a Coca-Cola tuto vlastnost demonstruje na výbornou. Nedávno společnost oznámila výsledky za první čtvrtletí, ve kterých vykázala 3% růst čistých tržeb. Tento růst byl podpořen 13% meziročním nárůstem cen a optimalizací produktového mixu, které vyvážily mírný pokles objemů, měnové efekty a interní úpravy.

Coca-Cola využívá několik strategií pro zvyšování cen. Může například zvýšit ceny svých produktů o pár centů, nebo nepřímo zvyšovat ceny prodáváním menších objemů za vyšší cenu na jednotku, což na první pohled vypadá jako úspora. Příkladem je preferování dvanáctiuncových plechovek před osmiuncovými.

Ačkoli silný americký dolar a geopolitické konflikty mohou firmě teoreticky způsobovat problémy, Coca-Cola i přes tyto potenciální překážky stále vykazuje růst, i když ne vždy exponenciální. Její dlouhodobá stabilita a konzistence přes generace z ní dělají úspěšnou investici.

Zdroj: Google Finance

2. Slavná dividenda je bezpečná a roste

Dividendy společnosti Coca-Cola jsou klíčovým lákadlem pro investory této akcie. Nabízejí atraktivní kombinaci solidního počátečního výnosu ve výši 3,1 % a pravidelného růstu, s historií 62 let nepřetržitého zvyšování. Investoři, kteří se rozhodnou reinvestovat dividendy a mají dostatek trpělivosti, mohou z akcií Coca-Cola vytěžit maximum.

Společnost má také zdravý poměr výplaty dividend, který činí 79 % cash flow. Coca-Cola nevyžaduje značné kapitálové výdaje, neboť se primárně zaměřuje na výrobu koncentrátů a sirupů a spolupracuje s nezávislou síti partnerů pro stáčení a distribuci.

V průměru dividenda rostla za posledních pět let o 3,5 % ročně, což představuje pomalý, ale stabilní růst. Odborníci předpokládají, že zisky Coca-Coly by mohly v následujících třech až pěti letech růst více než o 6 % ročně, což by mohlo vést k budoucímu vyššímu nárůstu dividend pro akcionáře.

3. Akcie dnes nejsou výhodnou koupí

Hlavní nevýhodou investice do akcií Coca-Cola je riziko, že jejich příliš vysoká cena může negativně ovlivnit vaše investiční výnosy. I když je Coca-Cola konzistentní v generování zisků, její poměrně pomalý růst ve středním jednociferném tempu znamená, že cena, kterou za akcie zaplatíte, je klíčová, protože společnost pravděpodobně rychle nepřekoná prémii zaplacenou za její akcie.

Aktuálně se akcie Coca-Cola obchodují za přibližně 22krát vyšší cenu než je očekávaný zisk pro rok 2024. S PEG poměrem přesahujícím 3, předpokládající roční růst zisku o 6 %, jak očekávají analytici, se zdá být ocenění poměrně vysoké. Obvykle preferuji kupovat akcie s PEG poměrem kolem 1,5 nebo nižším.

I když může být prémiové ocenění společnosti Coca-Cola odůvodněno její pověstí a silnými základními ukazateli, tato valuace nabízí malou či žádnou bezpečnostní rezervu pro investory.

Coca-Cola: Koupit, prodat nebo držet?

Cena akcií Coca-Cola není tak vysoká, že by investoři museli čelit dlouhodobému období bez výnosů, ale to neznamená, že by je současní držitelé měli nutně prodávat. Přesto je obtížné ospravedlnit vkládání nových investic za současnou cenu.

Namísto toho by bylo rozumné považovat akcie Coca-Coly za hodné držení v současné době. Pokud cena akcií poklesne a dosáhne hodnoty forwardového P/E mezi 18 až 19, akcie by se mohly stát mnohem atraktivnějšími pro nákup.

Zdroj: The Motley Fool, zdroj úvodní fotografie: Tipranks

Chcete začít obchodovat a nevíte jak na to? Zanechte nám na sebe kontakt a my Vám rádi a nezávazně poradíme.

    Facebook
    Twitter
    LinkedIn