Podle analytiků a spotřebitelských společností nakupující zasažení inflací a vyššími hypotečními sazbami letos kupují levnější dárky. Někteří z nich upouštějí od hraček a gadgetů ve prospěch čokolády, která i přes nárůst cen v uplynulém roce zůstává relativně levná, tvrdí vedoucí pracovníci.
„Boxované čokolády měly obzvláště silný začátek s meziročním nárůstem hodnoty prodeje o 8,7%,“ tvrdí Fran McCargo, vedoucí manažerka zákaznické kategorie společnosti Nestlé UK & Ireland, s odkazem na období od srpna do listopadu oproti loňskému roku.
„Twistwrap čokolády zaznamenaly nárůst (prodeje) o 2,1%,“ uvedla a dodala, že Nestlé zaznamenalo, že více zákazníků kupuje čokoládu jako dárek k svátku.
Zákazníci za ně obvykle utratí méně než 10 liber (13 USD), uvedla. Oblíbené jsou plechovky čokolády Quality Street společnosti Nestlé, které se prodávají po 5 librách, a výběrové krabice Cadbury společnosti Mondelez, které se prodávají za 1,50 libry.
Naproti tomu průměrná prodejní cena hračky v Evropě je podle údajů společnosti Circana, dříve známé jako NPD, přibližně 13 liber. Několik výrobců hraček agentuře Reuters začátkem tohoto měsíce sdělilo, že poptávka je letos nižší.
„Obchody s čokoládami byly docela rozumné, nešlo to nijak nahoru (v ceně) – dárky a hračky a další věci ano, ale čokolády ne,“ řekla Bonnie Johnsonová, 42letá pracovnice pečovatelského domu.
„Je to levnější dárek, který lze dát poměrně velkému počtu lidí,“ dodala Johnsonová.
Obchodníci jako Sainsbury’s (SBRY.L) a Tesco (TSCO.L) nabízejí zákazníkům s věrnostními kartami slevy na Quality Street a Celebrations.
Mezi další značky Nestlé, které se obvykle dobře prodávají během svátků, patří KitKat Santa, který stojí něco málo přes 1 libru, a Milkybar Festive Friends, který stojí 1,25 libry.
![](https://kurzobchodovani.cz/wp-content/uploads/2023/12/269287720_5062240110494916_6151545679506895285_n.jpeg)
Zvýšení marže
Výrobci také uvádějí na trh více „prémiových“ čokoládových výrobků, které mohou prodávat za vyšší ceny, aby pomohli zmírnit dopad cen kakaa, které letos dosáhly 46letého maxima.
„Pomůže to ziskům ve čtvrtém čtvrtletí, protože vánoční období je pro čokoládovny nejsilnější,“ uvedl analytik společnosti Vontobel Jean-Philippe Bertschy.
Společnost Nestlé uvedla, že její základní marže provozního zisku z obchodování bude letos činit 17-17,5%, zatímco v roce 2022 to bude 17,1%.
Podle poslední výroční zprávy má cukrářský byznys společnosti roční obrat zhruba 8,1 miliardy švýcarských franků (9 miliard USD). To je z celkových tržeb skupiny v loňském roce 94,4 miliardy švýcarských franků.
Celosvětový trh s čokoládou má podle společnosti Euromonitor International hodnotu 123,5 miliardy dolarů a sváteční období je nejrušnějším obdobím roku.
Levnější požitky jsou oblíbené zejména mezi mladšími dospělými, uvedla Susan Nash, manažerka obchodní komunikace společnosti Mondelēz.
Podle průzkumu poradenské společnosti McKinsey devět z deseti britských zákazníků z generace Z a 83% zákazníků z generace mileniálů o letošních svátcích „sleví“ na levnější výrobky. Celkem 74 % respondentů uvedlo, že budou nakupovat levnější dárky.
Evie Byrneová, 29letá lékařka, uvedla, že ona a její přátelé letos snížili rozpočet na výměnu dárků v rámci akce „Tajný Santa“ na 10 liber z loňských 20 liber.
„Myslím, že jsme to trochu snížili, aniž bychom si to uvědomovali,“ řekla Byrneová při nákupu v supermarketu Morrisons v Camberwellu na jihovýchodě Londýna.
Darování špičkových čokoládových konzerv se v Británii stalo součástí sváteční pohody, přičemž podle údajů společnosti Circana má místní trh s čokoládovými dárky hodnotu přibližně 1,8 miliardy liber. Ten v uplynulém roce vzrostl o 7% díky vyšším cenám.
Britský trh s hračkami v hodnotě asi 2 miliard liber letos klesl o téměř 4%, ukázaly údaje společnosti Circana.
Očekává se, že po Vánocích budou výrobci čokolády v příštím roce čelit tvrdším obchodním podmínkám, protože se budou snažit přenést rostoucí náklady na kakao. Vedoucí pracovníci však tvrdí, že čokoláda zůstává odolnější než jiné diskreční nákupy.
„V těžkých dobách spotřebitelé často přehodnocují své diskreční výdaje. Je však méně pravděpodobné, že sníží své výdaje na dárkové cukrovinky,“ uvedl Nash.
Zdroj: Reuters