Danone Baking Business

Danone a Nestlé bojují o klíčový francouzský trh, protože tlak na snižování cen roste

Největší světový výrobce balených potravin Nestlé a mlékárenský gigant Danone spoléhají na příjmy z Francie více než, kterákoli jiná země v západní Evropě, což zvyšuje požadavky při vyjednávání o ceně. Jednání na toto téma začne již příští měsíc.

Podle výzkumné firmy IBISWorld Francie již dlouho předstihla Německo, Itálii, Španělsko a další jako největší trh s potravinami v Evropské unii v příjmech ze supermarketů.

Cílem je zajistit snížení cen do poloviny ledna. Oproti tomu francouzská vláda navrhuje každoroční vyjednávání o cenách mezi maloobchodníky a jejich dodavateli, které by měly začít do poloviny října.

Maloobchodníci jako Carrefour obvinili světové výrobce spotřebního zboží včetně Nestlé, Unilever a Pepsico, že nespolupracují.

Francouzský prezident Emmanuel Macron v neděli večer také kritizoval společnosti za udržování vysokých cen navzdory poklesu inflace.

Macron řekl, že „zmrazování cen nefunguje“. Musíme „posadit všechny k jednomu stolu a najít dohodu o maržích“.

Carrefour, který má cenovou sílu jako francouzský provozovatel supermarketů, minulý týden nalepil levnější etikety na produkty, které se měly prodávat za levnější ceny.

Unilever s více než 400 značkami včetně mýdla Dove a polévkových kostek Knorr, počítá Francii za svůj třetí největší západoevropský trh s 2,2% ročních tržeb po Spojeném království a Německu.

Danone bude pociťovat jeden z největších tlaků na snížení cen, řekl analytik Bernstein Bruno Monteyne.

„Jeho produkty jsou mnohem více komoditizované a existují alternativy privátních značek,“ řekl. „Nespresso není tak snadné nahradit v tomto širším srovnání.”

Nestlé Reuters
Zdroj: Reuters

Maloobchodníci řeknou těm, kteří jsou ve slabší pozici, „potřebujete nás více nežli my vás“, dodal ve svém projevu.

Společnosti Nestlé a Unilever to odmítly komentovat a Danone nereagovaly na žádost o komentář.

Laurent Cenatiempo,manažer pro hospodářskou soutěž a právní záležitosti v European Brands Association AIM uvedl, že skupiny spotřebního zboží se budou obávat odvetných opatření maloobchodníků.

„Důležitá je vyjednávací síla a skutečnost, že velké značky musí být na pultech velkých maloobchodníků… Unilever, Coca-Cola, všichni mají svázané ruce, protože podíly maloobchodníků na trhu jsou nepostradatelné.”

Zástupci potravinářského průmyslu, kteří ve středu hovořili s francouzskými zákonodárci tvrdili, že výrobní náklady zůstávají vysoké i po dvou letech raketově rostoucích tržeb a mzdových nákladů, přičemž výrobci sami absorbují významnou část inflačního šoku.

Maloobchodníci však tvrdí, že tlak na náklady se nyní uvolňuje, zatímco investoři vyjádřili obavy, že rostoucí ceny odrazují nakupující a zasahují do objemu prodeje.

Skupiny supermarketů ve Francii by mohly v rámci jednání požadovat od výrobců potravin snížení cen o 2 až 5%, uvedl ve středu šéf maloobchodního řetězce Les Mousquetaires Thierry Cotillard.

Důsledky by mohly pocítit i jinde v Evropě, protože prodejci potravin jsou součástí nákupních aliancí, řekli minulý týden agentuře Reuters odborníci z oboru.

„Carrefour vyjednává na mezinárodním půdě,” řekl Laurent Thoumine, vedoucí evropské poradenské společnosti Accenture pro maloobchodní průmysl.

„Společnosti se spotřebním zbožím, které nespolupracují správným způsobem na optimalizaci ceny, budou čelit určitým potížím.”

Zdroj: Reuters, zdroj úvodní fotografie: Baking Business

Chcete začít obchodovat a nevíte jak na to? Zanechte nám na sebe kontakt a my Vám rádi a nezávazně poradíme.

    Facebook
    Twitter
    LinkedIn