Očekává se, že Tesla (TSLA.O) vykáže další rekordní čtvrtletí v dodávkách elektromobilů (EV), které však pravděpodobně nedosáhne ambiciózního interního cíle 2 milionů vozů ročně, který generální ředitel Elon Musk vyhlásil na začátku roku.
Tváří v tvář zpomalujícím se prodejům Tesla využila svých nejvyšších marží v oboru a snížila ceny svých čtyř modelů automobilů po celém světě v roce 2023, přičemž se zaměřila na Čínu, kde společnost ztratila podíl na trhu ve prospěch místních výrobců včetně společnosti BYD (002594.SZ).
Cenová válka a zpomalující se poptávka po elektromobilech však přiměly výrobce automobilů, včetně společnosti Ford Motor (F.N), aby ustoupili od svých plánů elektrifikace, čímž Tesla zůstala nesporným lídrem ve Spojených státech a její akcie se letos více než zdvojnásobily.
„Čtvrté čtvrtletí je pro Teslu obvykle nejsilnějším obdobím roku, pokud jde o dodávky, a očekáváme, že tomu tak bude i letos,“ uvedl Garrett Nelson, hlavní analytik společnosti CFRA Research.
Podle 14 analytiků oslovených společností LSEG dodá Tesla v roce 2023 pravděpodobně celosvětově 1,82 milionu vozů, což je o 37% více než v roce 2022, přičemž ve čtvrtém čtvrtletí dodá přibližně 473 000 vozů.
V lednu Musk uvedl, že Tesla má potenciál dosáhnout v letošním roce 2 milionů dodávek, pokud nedojde k „šíleným zásahům vyšší moci“. Ještě v říjnu však varoval, že vyšší náklady na půjčky tlačí na poptávku.
Společnost, která koncem roku zvýšila prodeje zvýšením slev u svých klíčových modelů, uvedla, že chce v průběhu několika let dosáhnout průměrného ročního růstu 50%.
Do roku 2024 se lídr na trhu s elektromobily bude muset vypořádat se ztrátou federálních daňových úlev na některé své vozy ve Spojených státech i v Německu, kde vláda předčasně ukončuje program dotací na elektromobily.
To si může v příštím roce vynutit další snížení cen, přestože se očekává, že úrokové sazby a náklady na složky baterií se sníží.
Jairam Nathan, analytik společnosti Daiwa Capital Markets, snížil svůj odhad dodávek vozů Tesla v příštím roce z 2,14 milionu na 2,04 milionu a uvedl, že od roku 2023 modeluje 4% pokles průměrných tržeb na jeden vůz.
Výzvy pro rok 2024
Společnost se také potýká s nárůstem regulační kontroly svých samořídicích systémů a dalších součástí ve Spojených státech a v některých evropských zemích. Začátkem tohoto měsíce Tesla stáhla téměř všechny své 2 miliony vozidel na amerických silnicích, aby nainstalovala nová bezpečnostní opatření.
Musk již dříve uvedl, že věří, že plně samořídící systémy (FSD) by jednoho dne mohly tvořit většinu hodnoty společnosti Tesla.
Analytici oslovení společností Visible Alpha očekávají, že Tesla v příštím roce dodá 2,2 milionu vozů. Většina z nich se domnívá, že nově představený kybernetický vůz a osvěžený Model 3 nestačí k tomu, aby zvýšily poptávku.
„Tesla upřímně přiznala, že společnost se nyní nachází ve střednědobém období nízkého růstu,“ napsal ve svém komentáři analytik Deutsche Bank Emmanuel Rosner s odkazem na setkání s šéfem pro vztahy s investory Martinem Viechou.
Investoři očekávají, že marže Tesly zůstanou pod tlakem, protože společnost zvyšuje výrobu vozů Cybertruck a připravuje se na uvedení levnější automobilové platformy.
Musk uvedl, že Cybertrucky budou v příštím roce tvořit malé procento vozidel, která Tesla vyrobí, a že dosažení sériové výroby pick-upu, jehož kontroverzní design rozdělil fanoušky, je „obrovskou výzvou“.
Tom Narayan, analytik společnosti RBC Capital Markets, ve své zprávě uvedl, že Cybertruck bude v roce 2024 představovat 3 % objemu výroby společnosti Tesla, a označil jej spíše za „halo“ produkt, který by mohl přilákat zákazníky ke značce.
Zdroj: Reuters, zdroj úvodní fotografie: ABC News