MBC Group, největší vysílací společnost na Blízkém východě, zaznamenala od institucionálních investorů objednávky na své IPO v Rijádu v hodnotě 222 milionů dolarů (54,5 miliardy rijálů, což je přibližně 14,5 miliardy dolarů). Toto představuje zhruba 66násobné pokrytí nabízeného objemu akcií, jak uvedla společnost v úterý. MBC Group ještě očekává objednávky od drobných investorů, což znamená, že celkový objem objednávek může ještě narůst.
Ve stejný den oznámila společnost PureHealth Holding, největší zdravotnický konglomerát v Abú Dhabí, že na svůj burzovní vstup v hlavním městě Spojených arabských emirátů v hodnotě 986 milionů dolarů přilákala objednávky v hodnotě více než 265 miliard dirhamů (72 miliard USD).
Profesionální investoři z SAE a regionu podali objednávky na 54násobek akcií, které jim byly v rámci IPO PureHealth nabídnuty, zatímco drobní investoři si přišli na 483násobek nabízených akcií, jak uvedla společnost.
Tento trend na trhu s primárními veřejnými nabídkami akcií na Blízkém východě je v ostrém kontrastu s mnoha jinými regiony světa, kde trh s IPO zažívá slabší období. Blízký východ se stal významným trhem, na kterém IPO stále nalézají ochotné kupce a investoři jsou často odměněni solidními výnosy po zahájení obchodování s akciemi.
Podle dat agentury Bloomberg, společnosti, které letos v Perském zálivu získaly v IPO alespoň 50 milionů dolarů, zaznamenaly po svém debutu průměrný nárůst o 38 %. Tímto výkonem výrazně předčily srovnatelné výkony v Evropě, USA a Asii.
Boom na trhu s IPO v regionu je podpořen vysokými cenami ropy, rostoucím zájmem investorů a vládními privatizačními programy. Letos bylo na Blízkém východě prostřednictvím IPO získáno 9,3 miliardy dolarů, což představuje přibližně 40 % celkového objemu v Evropě, na Blízkém východě a v Africe.
Je důležité si uvědomit, že v mnoha případech jsou prodávané podíly malé, což vede k tomu, že poptávka výrazně převyšuje nabídku. Například u IPO společností MBC a PureHealth bylo nabídnuto pouze 10 % akcií společnosti.
Zdroj: Bloomberg, zdroj úvodní fotografie: The Wall Street Journal