Akcie výrobce motorů vzrostly poté, co generální ředitel Tufan Erginbilgic v úterý představil strategii na oživení jejího osudu zahrnující výrazné zvýšení ziskových marží a „cenovou politiku zaměřenou na hodnotu“, což naznačuje vyšší účty za servisní služby.
Prezident letecké společnosti Emirates Tim Clark, který tento měsíc na leteckém veletrhu v Dubaji kritizoval Rolls kvůli cenám a výkonnosti jeho největšího motoru, se však zdál být plány, které počítají s prudkým zvýšením ziskových marží u civilních motorů na 15-17%, nezasažen.
„Pokud máte motor…, který nefunguje tak, jak by měl, vaše náklady se zvýší. Ale vaše schopnost získat hodnotu od klienta klesne jednoduše proto, že klient nebude akceptovat nevýkonnost,“ řekl agentuře Reuters s odkazem na náklady, které nesou výrobci motorů kvůli servisním smlouvám na letovou hodinu.
„Je to velmi jasné chápání příčiny a následku jako v mateřské škole. Udělejte svůj výrobek správně, navrhněte ho podle toho, co klient chce, dejte mu tu vysokou úroveň spolehlivosti. A ano, paradoxně můžete za své peníze vytěžit větší hodnotu, pokud jde o vaši investici.“
Na leteckém veletrhu tento měsíc Clark vyloučil okamžitou dohodu o nákupu letadel Airbus A350-1000, většího ze dvou modelů, a obvinil z toho spor s firmou Rolls kvůli horší než očekávané životnosti jejích motorů spolu s tlakem na vyšší ceny servisu.
„Řekl jsem, lidi, musíte se vrátit k základům. Navrhněte motory, které splňují požadavky klientů,“ vzpomíná Clark na slova, která řekl výrobci motorů během jednání, jež nakonec vedla k dodatečné objednávce menšího letounu A350-900.
„Na letoun -1000 jsme byli připraveni. Nemáte ani ponětí, kolik práce jsem strávil nad interiéry těchto letadel,“ řekl Clark a dodal, že stání u motoru „otevřelo dveře“ k oživení Boeingu 777-8 jako osobní i nákladní varianty.
Společnost Rolls-Royce se k úterní prezentaci pro investory dále nevyjádřila. Airbus se odmítl vyjádřit.
Společnost Rolls připustila, že prostoje motoru XWB-97 jsou větší, než se očekávalo, ale odmítla Clarkovy náznaky, že úroveň výkonu se rovná „závadě“.
Clark uvedl, že myšlenka objednat A350-1000 „není vyloučena ze stolu“, ale dodal, že závisí na pokroku v oblasti prostojů, a poznamenal, že společnost Rolls plánuje zavést některé úpravy zděděné z výzkumu technologie motoru Ultrafan koncem roku 2025 nebo 2026.
„Řekl bych, že si motory správně ….. Slibuji vám: přijdete s dobrým motorem a my s vámi budeme vážně hovořit o jakési ceně údržby, která vám zajistí takovou návratnost, o jakou usilujete, aniž byste byli příliš chamtiví.“
Zdroj: Reuters, zdroj úvodní fotografie: Gulf Times