Společnost Ola Electric Mobility připravuje primární veřejnou nabídku akcií a mohla by vyvolat něco podobného mánii, která před několika lety podpořila prodej akcií čínských start-upů, jako je Nio. Kromě jakéhokoli humbuku je však podobností jen málo.
Výrobce e-koloběžek založený Bhavishem Aggarwalem podle návrhu prospektu v roce končícím březnem 2023 zvýšil tržby na 27,8 miliardy rupií (335 milionů dolarů). V červnu představovala téměř třetinu registrací dvoukolových elektrických vozidel v Indii.
A trh se rozšiřuje: Dillí chce, aby modely poháněné bateriemi do roku 2030 zaujímaly 70% trhu, zatímco dnes je to přibližně 15%. Společnost podporovaná SoftBank nyní usiluje o ocenění na 8 miliard dolarů, jak uvádí IFR, což je více než 5,4 miliardy dolarů, které získala v zářijovém kole financování.
Čínské automobilky Nio, Xpeng a Li Auto se dostaly na podobně vysokou úroveň díky vstupu na burzu v době před pandemickým technologickým boomem. Společnost Nio, kótovaná na burze v New Yorku, která jako první z této trojice vstoupila na burzu v roce 2018, byla rovněž vzácnou čistou hrou na poli elektromobilů na rozsáhlém domácím trhu s příznivými politiky.
Akcie firmy vylétly druhý den obchodování o neuvěřitelných 76%. Plány společnosti Ola na výstavbu vlastní továrny na baterie a snahu o export navíc bezpochyby vyvolávají srovnání se společností BYD, jejíž akcie v Hongkongu od roku 2020 vzrostly pětinásobně.
Investoři doufající v podobnou jízdu však mohou být zklamáni. V Lidové republice místní a nadnárodní značky zpočátku váhaly, zda naskočit na elektrickou dráhu, a umožnily tak startupům vytáhnout se dopředu.

Naopak indické zavedené společnosti včetně Bajaj Auto, TVS a Honda se rychle zapojily, protože konstrukce a výroba dvoukolových vozidel poháněných bateriemi není tak složitá. Jejich relativně hluboké kapsy a distribuční sítě jim dávají obrovskou výhodu i před menšími, novými podniky.
To pomáhá vysvětlit, proč se ztráta společnosti Ola před zdaněním v posledním finančním roce téměř zdvojnásobila na 14,7 miliardy rupií, zatímco dceřiná společnost Bajaj EV vykázala provozní zisk 810 milionů rupií.
Znepokojující je, že vláda omezila peněžní pobídky pro kupce e-skútrů, což společnost Ola donutilo snížit své prodejní cíle pro roky 2023 až 2025 o více než polovinu, uvedla v prosinci agentura Reuters.
Prospekt společnosti pro vstup na burzu dokonce předpovídá, že nováčci specializující se na elektromobily letos ztratí podíl na trhu ve prospěch starších značek. Elektrický rozruch, který se před IPO společnosti Ola vytvořil, bude těžké udržet.
Související novinky
Indický výrobce e-koloběžek Ola Electric Mobility podporovaný SoftBank v návrhu prospektu zveřejněném 22. prosince uvedl, že v rámci primární veřejné nabídky akcií získá 55 miliard rupií (662 milionů dolarů). Kromě toho akcionáři včetně zakladatele Bhavishe Aggarwala a SoftBank podle prospektu prodají až 95,2 milionu stávajících akcií.
Společnost cílí na ocenění kolem 8 miliard dolarů, uvedla 2. ledna IFR s odvoláním na své zdroje.
Zdroj: Reuters, zdroj úvodní fotografie: The Hindu Business Line