Vyrobeno v amerických podmínkách
Ministerstvo financí se neplánuje zaměřit na specifické modely vozidel, ale spíše stanovit kritéria pro poskytování daňových úlev na elektrická vozidla.
Američtí spotřebitelé, kteří si kupují elektromobily, mají nárok na daňovou úlevu ve výši 7 500 dolarů (162 000 Kč) podle zákona o snížení inflace (IRA), pokud probíhá konečná montáž v Severní Americe. Podíl úlevy se dělí na polovinu, přičemž první polovina závisí na tom, zda je 50% hodnoty bateriových komponentů vyrobeno v Severní Americe a druhá polovina na tom, zda 40% hodnoty klíčových minerálů pochází ze Spojených států nebo ze země, s níž má USA uzavřenou dohodu o volném obchodu. Tyto podíly se každoročně zvyšují o 10 procentních bodů.
Síla autosektoru EU
V roce 2022 Evropská unie vyvezla do Spojených států automobily v hodnotě přibližně 36 miliard eur podle údajů Eurostatu. Z Německa pocházelo 65% z celkové hodnoty, zatímco do EU putovalo z USA automobilů v hodnotě nižší než 9 miliard eur.
Automobilové součástky v hodnotě přibližně 9 miliard eur byly exportovány EU do Spojených států, zatímco dovoz součástek činil 2 miliardy eur. EU zároveň vyvezla do Spojených států automobily v hodnotě přibližně 36 miliard eur, z toho 65% pocházelo z Německa, zatímco opačný směr byl méně frekventovaný s dovozem pouze v hodnotě méně než 9 miliard eur.
Integrované transatlantické dodavatelské řetězce často způsobují, že obchod s autodíly je obchodem uvnitř podniku nebo se spřízněnými stranami.
V EU poskytuje automobilový průmysl podle skupiny výrobců automobilů ACEA více než 12 milionů pracovních míst, včetně přímých i nepřímých.
Pojďme se podívat na pokyny dopodrobna
Zajímáním se o to, zda jsou pojmy „součásti baterií“ a „konečná montáž“ definovány široce nebo úzce, projevují zájem automobilový průmysl a tvůrci politik v EU.
Obchodníci z EU se například ptají, zda požadavek na místní podíl u komponentů baterií zahrnuje pouze konkrétní komponenty nebo všechny komponenty a jak složitá musí být konečná montáž.
Luisa Santosová, odbornice na obchod a zástupkyně generálního ředitele konfederace BusinessEurope, zdůraznila důležitost zjištění, zda byly odstraněny jakékoli diskriminační prvky v rámci zákona o snížení inflace, zaručení osvobození leasingových vozidel od požadavků na místní obsah a vyjasnění přechodných období.
Podle Santosové by mohlo dojít k ohrožení stávajících dodavatelských řetězců a transatlantickému modelu, který byl vybudován podporou obchodu na obou stranách Atlantiku, pokud by se prosadily některé prvky zákona o snížení inflace (IRA).
Výjimka pronájmu aut
Pokyny ministerstva financí v prosinci umožnily elektrickým vozidlům sestaveným mimo Severní Ameriku získat daňové úlevy, pokud si je spotřebitelé pronajmou.
Leasing elektrických vozidel klesl z něco málo přes 50% v roce 2020 na přibližně 12% v prvních devíti měsících roku 2022, podle údajů Národní asociace prodejců automobilů v USA, která nezahrnuje čísla Tesly, protože není členem NADA.
Související narušení dodavatelských řetězců v důsledku pandemie COVID-19 částečně přispělo ke snížení poptávky po automobilových leasingových službách a k tomu, že si spotřebitelé po skončení leasingové doby častěji ponechávají svá vozidla.
Nicméně není jasné, jak tento trend bude pokračovat, neboť normalizace dodavatelských řetězců může vést ke změně poptávky.
Změna v americké politice v budoucnu může mít dopad na úlevy pro leasingové automobily, což vzbuzuje obavy některých představitelů průmyslu EU.
Dohoda s kritickými minerály?
Tento měsíc se Washington a Brusel dohodly, že budou jednat o umožnění dodávání kritických nerostných surovin vytěžených nebo zpracovaných v Evropské unii společnostem, i když mezi oběma stranami neexistuje dohoda o volném obchodu.
Podle prvotních informací se zdá, že dohoda bude zahrnovat pět klíčových nerostných surovin – kobalt, grafit, lithia, mangan a nikl.
Podle Eurostatu se v roce 2022 vývoz těchto pěti materiálů z EU do USA zdvojnásobil v porovnání s předchozím rokem, avšak stále zůstává na relativně nízké úrovni s celkovou hodnotou pouze 15 milionů eur.
EU se snaží zvýšit těžbu a zpracování kritických surovin, nicméně pravděpodobně zůstane závislá na dovozu a není jasné, zda kdykoli bude mít přebytek, který by mohla exportovat do Spojených států pro použití v jejich vozidlech.
Pohled průmyslu EU
Podle Mercedesu, i když podporuje cíle dekarbonizace dopravy, pobídky v USA jsou spojeny s omezením rozsahu a představují výzvu pro výrobce, a že hodlá přezkoumat dopad IRA na své dodavatele a vlastní výrobu v USA.
Volkswagen (ETR:VOWG_p) oznámil, že bude čekat na reakci Evropy na IRA, než bude pokračovat v plánech na výstavbu dalších továren na baterie v Evropě, jelikož se obává dopadů, které by mohla mít nová opatření na evropský automobilový průmysl.
Zdroj: Reuters