Shein - Reuters

Jak Shein přerostl Zaru a H&M a stal se průkopníkem rychlé módy 2.0

Vzhledem k tomu, že společnosti Inditex (ITX.MC), která je vlastníkem Zary, a H&M (HMb.ST) se chystají zveřejnit své nejnovější prodejní výsledky, budou se investoři soustředit na jednu zásadní otázku: jak tito dva průkopníci rychlé módy reagují na současného lídra trhu, společnost Shein?

Společnost Shein má obrovské ocenění a je připravena na IPO. Podle výzkumné společnosti Coresight, která se zabývá prodejem téměř výhradně online, dosáhl tento maloobchodní prodejce v roce 2022 celosvětových tržeb ve výši přibližně 23 miliard dolarů.

Společnost Shein měla v roce 2022 téměř pětinový podíl na celosvětovém trhu s rychlou módou, čímž předstihla společnosti Zara a H&M. Nízké ceny společnosti Shein – trička za 5 dolarů a svetry za 10 dolarů – přitahují i zákazníky, kteří by jinak nakupovali v oděvních diskontech.

„Skutečná síla společnosti Shein spočívá v tom, že uznává, že nemá ponětí, co chcete nosit,“ řekl Rui Ma, analytik a zakladatel zpravodaje Tech Buzz China. „To, v co si věří, je jejich schopnost velmi rychle zvýšit výrobu.“

Pro společnost Inditex, která ve středu zveřejní výsledky, a H&M, jež v pátek oznámí čtvrtletní tržby, se e-shop založený v Číně stal hlavní hrozbou na trhu s levným oblečením a doplňky.

Analytik Deutsche Bank Adam Cochrane, 6. prosince snížil hodnocení společností Inditex a H&M na „prodat“ s odkazem na problémy včetně deflace cen v rámci oděvů a tlaku ze strany společnosti Shein a jejího rychle rostoucího konkurenta Temu, který patří PDD.

Společnost H&M se odmítla vyjádřit k podílu společnosti Shein na trhu. Společnost Zara na žádost o komentář okamžitě nereagovala.

Zdroj: Youtagon.com

Společnost Shein má jistě některé společné rysy se společnostmi Zara a H&M, kterým se často připisuje zásluha za zavedení konceptu kopírování vzhledu na přehlídkových molech a jeho poskytování zákazníkům za nižší cenu, známého také jako „rychlá móda“.

Všechny tři maloobchodní řetězce čelily kritice za údajné krádeže návrhů jiných značek, ale někteří kritici tvrdí, že Shein je díky svému superrychlému výrobnímu cyklu obzvláště hrubým pachatelem.

V červenci byla podána žaloba za porušení duševního vlastnictví, podle níž společnost Shein používá umělou inteligenci a vlastní algoritmus k vyhledávání nápadů na návrhy na internetu, což někdy vede k přímému plagiátorství.

Klíčovou strategií společnosti Shein je však podle analytiků a investorů využití sítě dodavatelů převážně z Číny, kteří se vymykají tradičním výrobním trendům tím, že přijímají malé počáteční objednávky a rozšiřují je podle poptávky.

Tento velmi flexibilní dodavatelský řetězec umožnil společnosti Shein vytvořit zásadně odlišný obchodní model než zavedení hráči na poli rychlé módy, jako jsou Zara a H&M, kteří jsou průkopníky kratších výrobních lhůt, ale stále do značné míry spoléhají na předvídání, jaké styly si zákazníci koupí.

„Zara nebo H&M z velké části stále předvídají módní trendy, předobjednávají daný produkt tři až dvanáct měsíců před zahájením prodeje a zavazují se k poměrně velkým objemům objednávek,“ řekl Simon Irwin, bývalý analytik Credit Suisse, který zkoumal cenové strategie společnosti Shein.

Jedna studie z roku 2022 zjistila, že společnost Shein obvykle obdrží objednávky do pěti až sedmi dnů a poté může výrobky zaslat přímo spotřebitelům prostřednictvím letecké přepravy.

Zdroj: CNBC

Doprava přesto může trvat až dva týdny, v závislosti na výrobku a lokalitě nakupujícího. Podle Shenga Lua, profesora módních a oděvních studií na Delawarské univerzitě, však model přímého prodeje spotřebitelům poskytuje společnosti Shein výhodu oproti kamenným prodejcům, kteří musí distribuovat oděvy v globální síti prodejen a udržovat tyto pobočky zásobené.

Patricia Cifuentes, vedoucí analytička divize cenných papírů společnosti Bestinver, která drží akcie společnosti Inditex, uvedla, že rychlost dodávek je pro Zaru zásadní výhodou ve srovnání s H&M a dokonce i Shein.

„Čím dříve zákazník oděv obdrží, tím menší je pravděpodobnost, že jej vrátí. Takže Inditex chce být nejrychlejší v zaslání výrobku, ale také pokud se vám nelíbí, chce ho co nejrychleji vrátit do systému, aby maximalizoval šanci, že se prodá za plnou cenu.“

Podle údajů společnosti Lu přinesly Zara a H&M od listopadu 2022 do listopadu 2023 na americký trh 40 000, resp. 23 000 nových položek. Údaje analyzují „skladové jednotky“ neboli SKU každého maloobchodního prodejce, které se používají k identifikaci jednotlivých produktů, včetně různých velikostí stejného oblečení.

Společnost Shein uvedla ve stejném období 1,5 milionu výrobků – 37krát více než Zara a 65krát více než H&M.

A zatímco obě společnosti stále spolupracují s dodavateli v Číně, Inditex a H&M mají rozsáhlé výrobní základny v jiných zemích.

V roce 2022 se 98% výroby společnosti Inditex nacházelo ve 12 zemích, včetně Portugalska, Maroka, Turecka a Španělska, kde má společnost sídlo. Společnost H&M považuje Bangladéš spolu s Čínou za svůj největší trh pro výrobu oděvů, uvedl její mluvčí.

Společnost Shein se odmítla vyjádřit ke své dodavatelské síti, ale nedávné záznamy o dovozu ukazují, že prakticky všechny její výrobky dovážené ve velkém do USA pocházejí z Číny.

Zdroj: Reuters

Chcete začít obchodovat a nevíte jak na to? Zanechte nám na sebe kontakt a my Vám rádi a nezávazně poradíme.

    Facebook
    Twitter
    LinkedIn