Bloomberg

Jak si čínský vlastník Temu, společnost PDD, stojí proti Alibabě a JD.com?

Akcie největších čínských společností zabývajících se elektronickým obchodováním - Alibaba (9988.HK), JD.com (9618.HK) a PDD Holdings (PDD.O) - se na začátku týdne propadly kvůli obavám z tlaku na jejich marže poté, co se prodejce nízkých cen PDD zavázal investovat více do nabízení slev.

Tyto tři firmy prodávají každý měsíc stovkám milionů lidí vše od kosmetiky, domácích potřeb, elektroniky a potravin a jsou považovány za barometr nálady čínských spotřebitelů.

Od roku 2021, kdy COVID-19 a nevýrazné hospodářské oživení v kombinaci s dlouhotrvajícím propadem na trhu nemovitostí podlomily důvěru spotřebitelů v Číně, se však osudy těchto tří firem rozcházejí.

Největším vítězem v tomto období, pokud jde o růst tržeb a nárůst tržní kapitalizace, byla společnost PDD, která provozuje platformy Pinduoduo zaměřené na slevy pro domácí čínský trh a Temu na mezinárodním trhu.

Spotřebitelé, kteří si utahují opasky, se vrhli na levnou elektroniku a cenově dostupné základní oblečení Pinduoduo, protože nahradili dražší zboží neznačkovými verzemi.

Tento týden však společnost PDD překvapivě nenaplnila odhady analytiků ohledně čtvrtletních tržeb (a to i poté, co vykázala 86% nárůst tržeb a překonala odhady zisku), což některým lidem stačilo k tomu, aby si položili otázku, zda i levná spotřeba v Číně nezačíná trpět.

Následovalo vymazání 55 miliard dolarů z tržní kapitalizace PDD, když vedení společnosti na hovoru po zveřejnění výsledků sdělilo, že růst tržeb a zisků bude obtížnější dosáhnout v souvislosti s rostoucí konkurencí na domácím trhu a nutností „rozhodně investovat“ s cílem přilákat obchodníky s vyšší hodnotou.

Pinduoduo Getty Images

„Obrázek domácí poptávky se v nadcházejících měsících pravděpodobně příliš nezmění,“ uvedl analytik společnosti M Science Vinci Zhang. „Přestože čínská vláda tvrdí, že je odhodlána zvýšit spotřebitelské výdaje… nedaří se jí řešit hlavní problém, kterým jsou slabé příjmy domácností.“

Také společnosti Alibaba a JD.com se v posledních čtvrtletích potýkají s výrazným růstem příjmů, přičemž jejich základna je mnohem vyšší než u PDD. Do jisté míry se jim však podařilo zastavit odliv tržního podílu ve prospěch společnosti Pinduoduo tím, že se zaměřily na cenově výhodné nabídky.

Přestože příjmy společnosti PDD jsou méně než poloviční ve srovnání s příjmy společnosti Alibaba a jen třetinové ve srovnání s příjmy společnosti JD.com, štíhlá struktura společnosti PDD, která se ve velké míře spoléhá na prodejce třetích stran, jí umožnila dosahovat lepších marží.

Provozní marže společnosti PDD je ze všech tří společností nejvyšší a činí 34%, Alibaba má 15% a JD.com 3%, protože má poměrně malý tým čítající pouze 17 400 zaměstnanců. Naproti tomu skupina Alibaba Group má přibližně 200 000 zaměstnanců a počet zaměstnanců společnosti JD.com činil 517 000, včetně 355 000 pracovníků doručovatelů.

Podle Jacoba Cookea, generálního ředitele poradenské společnosti WPIC Marketing + Technologies zabývající se elektronickým obchodem, je silnou stránkou společnosti Pinduoduo i nadále zaměření na neznačkové zboží. Samotná nízká cena však nemusí stačit k získání loajality zákazníků v prostředí, ve kterém nyní všichni nabízejí nejnižší ceny.

„Zatímco kolem agresivního zlevňování ze strany konkurentů PDD bylo hodně hluku, nyní vidíme, že JD.com, Douyin a Alibaba se více opírají o své vlastní jedinečné konkurenční výhody – konkrétně o to, že tyto platformy jsou silnější v oblasti značkového zboží s vyšší hodnotou, zákaznického servisu a obchodování založeného na obsahu,“ řekl.

Zdroj: Reuters, zdroj úvodní fotografie: Bloomberg

Chcete začít obchodovat a nevíte jak na to? Zanechte nám na sebe kontakt a my Vám rádi a nezávazně poradíme.

    Facebook
    Twitter
    LinkedIn