Investoři společnosti Meta Platforms (META) zažili během posledních 12 měsíců úžasný růst, když jejich akcie vzrostly o úctyhodných 150 %. Po dosažení tržní kapitalizace přes 1 bilion dolarů, stejně jako společnosti Apple a Microsoft, se však investoři mohou začít ptát, zda jsou akcie Meta stále atraktivní koupí v roce 2024.
Odolný reklamní byznys
Poslední roky připomínaly pro hlavní reklamní segment společnosti Meta jízdu na horské dráze. Vše začalo během pandemie COVID-19, kdy vzrostl zájem o digitální služby včetně digitální reklamy, což vedlo k prudkému růstu většiny technologických firem. Meta zaznamenala v letech 2020 a 2021 značný nárůst tržeb, konkrétně o 21 % a 36 %.
Avšak tento růst se dlouho neudržel. Po znovuotevření globálních ekonomik a řadě výzev, včetně nových pravidel ochrany osobních údajů od Apple a konkurence od videoplatformy TikTok, zažila společnost Meta v roce 2022 pokles. Tržby klesly o 1 % a provozní zisk o 25 %, což investory, zvyklé na předchozí růstové tempo, zaskočilo.
Naštěstí byl tento pokles jen dočasný. V roce 2023 se „rodina aplikací“ společnosti Meta vrátila na stabilní úroveň. Roční tržby vzrostly o 16 % a provozní zisk se zvýšil o 47 %, částečně díky snižování nákladů. Ve čtvrtém čtvrtletí došlo k meziročnímu nárůstu tržeb o 24 % a provozního zisku o 97 %.
Výsledky společnosti Meta v roce 2023 ukázaly odolnost jejího obchodního modelu. I přes dominantní pozici v oblasti sociálních sítí firma zvýšila počet denně aktivních uživatelů o 8 % na 3,19 miliardy a měsíčně aktivních uživatelů o 6 % na 3,98 miliardy, což zahrnuje téměř polovinu světové populace.
Díky svému rozsáhlému dosahu se Meta a její platformy, včetně Facebooku, WhatsApp, Instagramu a Messengeru, staly důležitými reklamními nástroji pro firmy všech velikostí. Například nová e-commerce platforma Temu investovala v roce 2023 téměř 2 miliardy dolarů do získávání uživatelů na platformách Meta.
Pokud Meta i nadále dokáže udržet a rozšiřovat svou uživatelskou základnu a udržet její angažovanost, zůstane klíčovou digitální reklamní platformou na globálním trhu.
Budování Metaverse
Ačkoliv investoři již nemají obavy o obnovu růstu reklamního segmentu společnosti Meta, stále zůstávají znepokojeni její divizí Reality Labs, která se zaměřuje na Metaverse.
V roce 2022 tato divize zaznamenala provozní ztrátu 13,7 miliardy dolarů a v roce 2023 vykázala další ztrátu 16,1 miliardy dolarů. Pro investory bylo zvláště znepokojivé, že v roce 2023 došlo k 18% nárůstu provozní ztráty při současném 12% poklesu tržeb.
Meta investuje miliardy do Metaverse s cílem vybudovat novou platformu pro sociální interakce a zážitky, kde neexistují fyzické hranice a uživatelé mohou komunikovat ve virtuálních prostředích z libovolného místa na světě. Podle společnosti Statista by trh Metaverse mohl do roku 2030 dosáhnout hodnoty 508 miliard dolarů, což naznačuje potenciál pro značné finanční zisky pro ty, kdo se na trhu prosadí.
Přesto existuje řada rizik a nejistot, neboť se odvětví Metaverse teprve rozvíjí. Není jasné, jak dlouho bude trvat, než se Metaverse dostane do hlavního proudu, nebo zda se to vůbec stane. Vzhledem k rychlému technologickému vývoji, novým hardwarům, softwarům a nejistotám ohledně regulací a obchodních modelů, si investoři nejsou jisti, zda předčasný vstup Meta na tento trh přinese dlouhodobé výhody.
Meta se však zavázala k rozvoji Metaverse, a investoři musí počítat s tím, že společnost bude nadále čerpat zisky z jejího ziskového reklamního byznysu, aby tento nový podnik financovala.
A co ocenění společnosti Meta?
A konečně, nikdo by neměl investovat do akcií bez důkladného zvážení jejich ocenění.
V čase psaní tohoto textu se akcie společnosti Meta obchodují s poměrem ceny k zisku (P/E) 26, což odpovídá jejich pětiletému průměru. K porovnání, jiný významný hráč v digitálním reklamním sektoru, společnost Alphabet, má poměr P/E 29.
Koupě akcií společnosti Meta dnes tedy neznamená, že by investoři museli platit vysokou prémii. Přesto tato situace nechává investorům jen malý prostor pro chybu při jejich investičním rozhodování.
Je vhodné akcie společnosti Meta koupit?
Investiční argumenty pro akcie společnosti Meta jsou rozporuplné.
Na jedné straně je pozitivním signálem, že společnost v roce 2023 ukázala, že její již obrovský reklamní byznys může dále růst díky svému širokému globálnímu dosahu.
Na druhé straně jsou snahy společnosti rozvíjet Metaverse stále finančně náročné a není jasné, zda se tyto investice nakonec vyplatí akcionářům. Je zřejmé, že divize Reality Labs bude v předvídatelné budoucnosti vyžadovat značné finanční prostředky od zbytku firmy.
Navíc hodnocení akcií není nízké, což znamená, že pro stávající investory může být nejlepší strategií pouze držet tyto akcie. Novým investorům, kteří Meta ještě nemají ve svém portfoliu, by mohlo být rozumné se těmto akciím vyhnout.
Zdroj: The Motley Fool, zdroj úvodní fotografie: Meta