Za posledních pět let zaznamenaly akcie společnosti General Motors (GM) pokles o 25%, což je považováno za historicky slabý výkon. Tento trend poukazuje na rostoucí preference investorů pro firmy specializující se na výrobu čistě elektrických vozidel (EV), jako je Tesla, která za stejné období zaznamenala nebývalý růst akcií o 848%.
GM však čelí nejenom změně tržní nálady. Společnost se potýká s výzvami v oblasti pracovní síly a ziskovosti, které mohou ovlivnit její budoucnost. Společnost GM bude muset vyvinout značné úsilí, aby zajistila, že její výkon v následujících pěti letech bude úspěšnější než v předchozích. Je tedy důležité podrobněji analyzovat, zda se GM podaří tuto situaci obrátit k lepšímu.
Problémy s pracovními silami jsou vyřešeny, ale ještě neskončily
Společnost General Motors dosáhla 30. října předběžné dohody s odborovým svazem United Auto Workers (UAW), která by měla ukončit šestitýdenní stávku ve svých továrnách. Tato dohoda, podobná těm, které UAW uzavřela se společnostmi Ford a Stellantis, zahrnuje ihned vyšší mzdy a postupný nárůst nákladů na život až do limitu 84 000 USD ročně během následujících pěti let.
Pro investory to může představovat nepříznivou zprávu. Přestože společnost GM ještě neupřesnila konkrétní dopady nové dohody, očekává se snížení marží. Ford odhaduje, že jeho dohoda s UAW zvýší náklady na výrobu každého vozidla o 850 až 900 USD, a podobný dopad může mít dohoda i na GM.
Tento vývoj přichází v nelehké době. Tradiční automobilky se potýkají s makroekonomickými problémy, jako jsou vysoké úrokové sazby snižující poptávkou po autech, a nákladným přechodem na elektromobily. Naproti tomu Tesla, jejich hlavní konkurent v USA, není odborově organizována a zaměřuje se na snižování výrobních nákladů prostřednictvím efektivnější výroby a robotizace. Pro GM se tak výrobní náklady mohou stát v nadcházejících letech značnou překážkou, což může ohrozit jejich dlouhodobou konkurenceschopnost.
Jaké jsou provozní výsledky?
Výsledky společnosti General Motors za třetí čtvrtletí ukazují smíšený obrázek. Tržby vzrostly meziročně o 5,4% na 44,1 miliardy USD, zatímco upravený zisk před úroky a zdaněním (EBIT) klesl o 16,9% na 3,56 miliardy USD, hlavně kvůli výkonu v oblasti vozidel s interním spalováním (ICE). Společnost GM očekává, že v dlouhodobém výhledu bude prodej ICE méně klíčový, protože se zaměřuje na elektromobily a technologie mobility.
Přechod Společnosti General Motors na elektromobily narazil na některé výzvy. I když prodeje jejích elektromobilů vzrostly o 28% na 32 000 kusů, její dceřiná společnost Cruise, která se specializuje na autonomní vozidla, ve stejném období nevykázala žádné příjmy a zaznamenala ztrátu 700 milionů dolarů kvůli investicím do výzkumu a testování. Kromě toho byl provoz společnosti Cruise v USA pozastaven koncem října regulačními orgány v Kalifornii po několika nehodách. Tento neúspěch vyvolává otázky o životaschopnosti společnosti Cruise a může vést k vyšším nákladům v důsledku snahy společnosti opětovně splnit regulační požadavky.
Dostanete to, za co zaplatíte
S forwardovým poměrem ceny a zisku (P/E) pouze 4,3 jsou akcie společnosti General Motors výrazně levnější než průměr trhu S&P 500, který je 24, a výrazně zaostávají za Teslou, obchodovanou za 60násobek očekávaného zisku. Tato nízká cena by mohla přitáhnout pozornost hodnotových investorů, kteří hledají příležitosti pro dividendy a zpětný odkup akcií, čímž se zvyšuje podíl akcionářů na budoucích ziscích společnosti.
Nicméně, ziskovost a cash flow společnosti GM nejsou zcela bez rizika. Automobilový průmysl je známý svou volatilitou a je citlivý na makroekonomické faktory, jako jsou úrokové sazby a recese.
Společnost GM navíc čelí dalšímu tlaku na své marže kvůli svým zaměstnancům v odborech, což může vést ke zvýšení výrobních nákladů ve srovnání s neodborovými konkurenty. Přidání nových růstových faktorů, jako jsou elektromobily a autonomní technologie, může situaci na krátkodobém horizontu ještě zkomplikovat. Vzhledem k těmto faktorům se zdá, že akcie společnosti GM mohou v následujících pěti letech čelit výzvám a dosahovat slabších výsledků.
Zdroj: The Motley Fool, zdroj úvodní fotografie: Reuters