Britský maloobchod s potravinami se v posledním desetiletí proměnil díky vzestupu soukromých řetězců Aldi a Lidl, což snížilo výnosy tradičních hráčů – lídra trhu Tesco (TSCO.L), Sainsbury’s (SBRY.L), Asda a Morrisons.
Aldi UK je nyní čtvrtým největším britským prodejcem potravin s 10,1% podílem na trhu a spolu s Lidlem GB nejrychleji rostoucím.
Podle pravidelných průzkumů spotřebitelské skupiny Which? a oborové publikace The Grocer je Aldi UK také nejlevnějším supermarketem.
Diskontní prodejce uvedl, že letos zatím snížil ceny 650 položek za 350 milionů liber, přičemž další snížení se očekává v předvánočním období s klesající inflací.
Přitažlivost diskontů vzrostla během krize životních nákladů, která trvá již druhým rokem, a na rozdíl od svých konkurentů stále otevírají mnoho nových prodejen.
Aldi UK uvedla, že bude investovat do rozšíření svých prodejen a distribuční sítě, do modernizace stávajících prodejen a do technologií, čímž zvýšila svůj předchozí investiční závazek na dva roky do konce roku 2024 o 100 milionů liber.
Začátkem tohoto měsíce otevřela svou 1 000. prodejnu a zvýšila svůj cíl na 1 500.
Výkon diskontních prodejen přiměl ostatní velké hráče k agresivnějšímu konkurenčnímu boji.
Tesco a Sainsbury’s zavedly programy, které se vyrovnají cenám Aldi u stovek klíčových produktů, a zároveň přijaly snížení zisku, aby udržely ceny na nízké úrovni. Obě společnosti tvrdí, že cenový rozdíl mezi nimi a Aldi UK se výrazně snížil.
Ziskovost diskontních prodejen však neodpovídá jejich hvězdnému růstu tržeb.
Podle údajů z odvětví vzrostly tržby Aldi UK v roce 2022 o téměř 2 miliardy liber na 15,5 miliardy liber a za 12 týdnů do 3. září se tržby zvýšily o 17,1%.
Její provozní zisk se sice zvýšil na 178,7 milionu liber oproti 60,2 milionu liber v roce 2021, to však představuje marži pouhých 1,2%.
Začátkem tohoto měsíce společnost Lidl GB vykázala pro rok 2022-23 ztrátu 76 milionů liber.
Jak Aldi UK, tak Lidl GB tvrdí, že jejich mateřské společnosti Aldi Sud a Schwarz Group jsou ohledně současných zisků klidné, protože se soustředí na dlouhodobé příležitosti.
Zdroj: Reuters, zdroj úvodní fotografie: Pymnst