Dlouhodobá přeprava, kde se služby objednávají skrze mobilní aplikace, je v USA v podstatě souboj mezi dvěma hlavními společnostmi. Vedle tradičních taxi služeb se na trhu jako hlavní aktéři etablovaly firmy Uber Technologies (UBER) a Lyft (LYFT), přičemž Uber má větší podíl na trhu a působí jako obr v tomto sektoru, zatímco Lyft, jako menší soupeř, může nabídnout potenciál pro větší růst jakožto vyzývatel.
Jakou akcii byste měli zvážit pro investici? Je to střet, který stojí za to sledovat.
Uber si dlouhodobě drží svůj podíl na trhu
Uber a Lyft dominují odvětví osobní dopravy v USA, přičemž Uber je výrazně populárnější a často je považován za synonymum pro tento druh služby. Když lidé potřebují dopravu, častěji říkají, že si „volají Uber“ než cokoli jiného. Uber v současnosti drží přibližně 75% amerického trhu a v průběhu posledních sedmi let si tento podíl úspěšně udržuje.
Lyft drží zbytek trhu, ale nepodařilo se mu rozšířit na mezinárodní úrovni tak jako Uber, který působí globálně. Kromě toho Uber rozšířil své služby i na doručování jídla a balíků, především skrze svůj program Uber Eats. Lyft také nabízí služby doručování, ale ty byly zavedeny mnohem nedávno a jsou méně rozšířené.
Lyft sice nabízí podobné služby jako Uber, avšak zdá se, že se snaží dohnat vedoucí postavení Uberu v několika oblastech. Z pohledu investora, který hledá disruptivní potenciál u nováčků na trhu, může být fakt, že Lyft pouze následuje, varovným signálem o absenci jedinečné konkurenční výhody. Z toho důvodu je Uber, navzdory své velikosti, schopen růst rychleji než Lyft.
Jak ziskové jsou jednotlivé společnosti?
Pro obě společnosti je pozitivní zprávou, že jak Uber, tak Lyft disponují finanční stabilitou. Uber je na solidním ziskovém základu, s pozitivními cash flow a čistým ziskem. Přestože jeho dlouhodobý dluh přesahuje 9 miliard dolarů, disponuje hotovostí ve výši 5 miliard dolarů a má roční cash flow 3,3 miliardy dolarů, což naznačuje, že by mohl svůj dluh rychle snížit, pokud by se tak rozhodl.
Lyft na druhé straně zatím ziskovosti nedosahuje a v minulém roce vykázal hotovostní tok ve výši minus 248 milionů dolarů. Nicméně je důležité brát v potaz menší velikost společnosti. Lyft pokračuje v růstu směrem k bodu, kdy dosáhne provozní páky, kdy se ekonomika jeho obchodního modelu stane výrazně efektivnější.
Očekává se, že tento obrat k ziskovosti pro Lyft nastane již brzy, s odhadovaným ziskem 0,63 dolaru na akcii pro tento rok. Lyft má navíc v rozvaze pohodlných 1,6 miliardy dolarů v hotovosti, což je více než jeho dlouhodobý dluh ve výši 865 dolarů.
Která akcie je lepší ke koupi?
Ocenění obou společností představuje zajímavý aspekt, který komplikuje rozhodování o tom, která z nich je lepší investicí. Uber je oceněn s poměrem cena/zisk (P/E) pro příští rok na 70, zatímco Lyft má tento poměr na úrovni 26. Analytici předpokládají, že zisk Uberu poroste v následujících 3 až 5 letech o 52 % ročně, zatímco u Lyftu očekávají růst 38 %.
Ukazatel PEG, který zvažuje ocenění akcie ve vztahu k očekávanému růstu společnosti, je nástrojem, který používám k určení, kolik investor zaplatí za růst firmy. Ideálně hledám ukazatel PEG nižší než 1,5, a obě společnosti tento kritérium splňují. S ukazatelem PEG 1,3 pro Uber a 0,7 pro Lyft je Lyft z hlediska ceny za růst atraktivnější.
I když trh dává akciím Uberu vyšší prémii za jeho tržní podíl a dominanci v odvětví, nízké ocenění Lyftu je obtížné ignorovat, zejména vzhledem k jeho směřování k ziskovosti. Jako dlouhodobý investor bych mohl mít tendenci favorizovat Uber pro jeho stabilní pozici, nicméně potenciál Lyftu pro lepší krátkodobé výnosy je nezanedbatelný.
Zdroj: The Motley Fool, zdroj úvodní fotografie: Getty Images