Microsoft Investopedia

Microsoft se konečně prosadí v mobilní oblasti

Společnost Microsoft (MSFT.O) konečně reaguje na volání po mobilních zařízeních. Poté, co tento softwarový gigant zmeškal velkou část tohoto boomu, je v nejlepší pozici, aby dohnal ztracený čas. Dvě nejnovější dohody šéfa Satyi Nadelly jsou užitečnou vzpruhou, ale zapojení do války o aplikace s sebou nese také velké riziko.

Koupě výrobce hry „Call of Duty“ Activision Blizzard poskytuje Microsoftu stejnou příležitost v oblasti chytrých telefonů jako modernizace divize Xbox. Jedním z nejcennějších aktiv společnosti a velkým přispěvatelem k jejím mobilním příjmům ve výši 3,5 miliardy dolarů v roce 2022 je hra „Candy Crush Saga“. Tato návyková videohra s dlaždicemi, která byla vydána v roce 2012 a která byla stažena přibližně 5 miliardkrát, se podle výzkumné společnosti Sensor Tower i po více než deseti letech drží na vrcholu žebříčků.

Umělá inteligence dává společnosti Microsoft další možnost, jak se dostat na trh. Kapitálová injekce ve výši 10 miliard dolarů do společnosti OpenAI, která je vlastníkem ChatGPT, by měla Nadellovi pomoci dále expandovat i mimo rámec primárních firemních zákazníků. Chatbot nasbíral během dvou měsíců od svého uvedení více než 100 milionů uživatelů, což z něj činí nejrychlejší rozšíření, které analytici UBS za dvě desetiletí sledování tohoto odvětví zaznamenali.

Tyto dvě investice společně zvyšují schopnost Microsoftu měřit chování spotřebitelů pomocí dat získaných z nákupů v aplikacích a předplatného cloudových her. Zároveň zvyšují konkurenční boj s dalšími technologickými titány, kteří se snaží vyrovnat nebo překonat lidskou inteligenci.

Nadellův rostoucí mobilní vliv mu již dodal odvahu jednat s partnery o spuštění vlastního obchodu s herními aplikacemi Microsoftu. Společnost již dříve vsadila na jistou půdu tím, že svědčila ve prospěch mateřské společnosti hry „Fortnite“ Epic Games v probíhajícím soudním sporu proti společnostem Apple (AAPL.O) a Google, které tvrdí, že jim monopolní postavení umožňuje nutit vývojáře používat vlastní platební systémy, které si z nákupů berou 30% podíl.

Microsoft CNET
Zdroj: Cnet

Evropská komise se mezitím nedávno zaměřila na šest technologických „gatekeeperů“, což by mohlo vést k obcházení obou goliášů operačních systémů třetími stranami. Díky síle značky Microsoft by jeho vlastní obchod Xbox byl atraktivní alternativou a ohrozil by poplatky, které vybírají Apple a Google. Podle analytiků společnosti Jefferies se na příjmech společnosti Apple ze služeb v roce končícím zářím 2023 podílejí hry odhadem 20%, tedy 17 miliardami dolarů.

Vrhání se na mobilní zařízení bude pro Microsoft znamenat větší kontrolu ze strany regulačních orgánů poté, co se v průběhu 25 let, kdy byl obžalován v přelomovém antimonopolním případu v USA, do značné míry vyhýbal pozornosti. Zvýšená tržní síla by také měla zvrátit další část historie příznivějším způsobem. Když byl před dvanácti lety tehdejší šéf Microsoftu Steve Ballmer dotázán na nově uvedený iPhone, kroutil hlavou nad jeho vyhlídkami. Nadella se možná bude smát ještě naposledy.

Související zprávy

Podle zprávy agentury Bloomberg z 30. listopadu, která cituje šéfa společnosti Xbox Phila Spencera na kongresu v Brazílii, jedná Microsoft s partnery o představení mobilního obchodu s aplikacemi pro hry, který by se postavil konkurenčním obchodům provozovaným společnostmi Apple a Google.

Zdroj: Reuters, zdroj úvodní fotografie: Investopedia

Chcete začít obchodovat a nevíte jak na to? Zanechte nám na sebe kontakt a my Vám rádi a nezávazně poradíme.

    Facebook
    Twitter
    LinkedIn