Odborový svaz Workers United od roku 2021 zorganizoval téměř 400 prodejen z 9 700 poboček společnosti v USA a snaží se zorganizovat další.
Starbucks se dosud snažil vyjednat pouze individuální smlouvy pro jednotlivé prodejny. Odbory tvrdí, že jde o zdržovací taktiku.
Odbory a Starbucks v úterý uvedly, že se dohodly, že vytvoří „rámec“, kterým se bude řídit organizování a kolektivní vyjednávání a který případně urovná desítky probíhajících právních sporů.
Workers United chce, aby rámec zahrnoval vypracování národní vzorové smlouvy pro vyjednávání, kterou by jednotlivé prodejny přijaly, uvedli dva organizátoři odborů pro agenturu Reuters.
Mluvčí společnosti Starbucks Rachel Wallová uvedla, že jedinou dohodou mezi společností a vedením odborů je zahájení diskuse o rámci.
„Toužíme naplánovat tuto schůzku brzy, doufám, že v příštích týdnech,“ řekla. Řeči o národní šabloně pro vyjednávání označila za „spekulativní“.
Organizace Workers United se k tomu odmítla vyjádřit.
Reagan Skaggsová, odborová organizátorka ve Starbucksu ve Valparaisu v Indianě, uvedla, že v současné době se zdá, že konverzace směřuje k národní odborové frontě, „což je fantastické“.
Quinn Craigová, bývalá baristka a organizátorka v prvním texaském Starbucksu, kde působí odbory, uvedla, že v rámci předběžných jednání se Starbucks dohodl, že „místo toho, aby procházel (vyjednávacím) procesem se všemi obchody, vyjednáme pro všechny základní národní smlouvu a pak obejdeme všechny konkrétní potřeby“.
Podle odborů byl Craig loni v létě propuštěn za účast na stávce. Společnost Starbucks se k tomu bezprostředně nevyjádřila. Řetězec kaváren již dříve sdělil deníku San Antonio Express-News, že Craiga propustil za to, že údajně řádně neuzavřel prodejnu, když se účastnil stávkové pohotovosti.
Milníková smlouva
Kromě společnosti Starbucks by celostátní vyjednávací proces znamenal významný milník pro rodící se snahy o organizaci sektoru služeb.
„Žádný jiný řetězec něco takového neměl, ale musíme si uvědomit, že neexistuje žádný jiný řetězec, který by byl organizován na tolika různých místech tak rychle,“ řekla Ileen DeVaultová, profesorka dějin práce na Cornellově škole průmyslových a pracovních vztahů.
V posledních letech se odborově podporované organizační skupiny, jako je Fight for $15, která se zaměřuje na pracovníky rychlého občerstvení, a OUR Walmart, snaží vyvíjet tlak na velké společnosti, aby se zapojily do rozsáhlých vyjednávání, a to prostřednictvím stávek a protestů a podáváním právních stížností na zaměstnavatele. Tyto snahy, včetně snah v gigantu rychlého občerstvení McDonald’s, však z velké části ztroskotaly.
Novější kampaně, včetně snah o organizování zaměstnanců ve společnostech Starbucks, Amazon.com, prodejce sportovního zboží REI a Wells Fargo, se z velké části soustředily na odborové organizace na jednotlivých pracovištích.
DeVault uvedl, že vzhledem ke stovkám pracovišť by celostátní vyjednávací stůl byl výhodný pro obě strany.
„Není to tak, že by Starbucks měl celou skupinu lidí pro pracovní vztahy, kteří by mohli vyběhnout na různá místa a vyjednávat.“
DeVault uvedl, že podobná ujednání byla uzavřena i mimo maloobchodní a potravinářský průmysl. V loňském roce odborová organizace Teamsters, která zastupuje zhruba 340 000 zaměstnanců UPS, ratifikovala rámcovou smlouvu spolu s místními doplňkovými dohodami.
Lane Windham, historik práce a profesor na Georgetownské univerzitě a bývalý odborový organizátor, řekl, že vyjednávání smluv v USA funguje jinak než v mnoha jiných zemích, obvykle prostřednictvím jednotlivých pracovišť.
V jiných zemích, například v Německu a Francii, se obvykle vyjednává v rámci odvětví, uvedl Windham, kde odbory vyjednávají smlouvy se zaměstnavateli v rámci celého odvětví.
„Něco takového jsme už dlouho nezažili, a rozhodně nikdy v sektoru služeb,“ řekl Windham. Ale pokračovala: „Ve skutečnosti k tomu ještě nedošlo.“
Zdroj: Reuters