Jejich první stávka od roku 2008 začala jen pár týdnů poté, co nový generální ředitel Kelly Ortberg nastoupil v srpnu s cílem obnovit důvěru ve výrobce letadel po incidentu v lednu, kdy během letu odpadl panel dveří z téměř nového letadla 737 MAX.
Přibližně 30 000 členů Mezinárodního sdružení strojníků a pracovníků leteckého průmyslu (IAM), kteří vyrábějí letadla 737 MAX a další v oblasti Seattlu a Portlandu, hlasovalo o první plné smlouvě za 16 let, kterou drtivě odmítli a rozhodli se pro stávku.
„Jde o respekt, o vyrovnání se s minulostí a o boj za naši budoucnost,“ řekl Jon Holden, který vedl vyjednávání za největší odborový svaz Boeingu, před oznámením výsledků hlasování ve čtvrtek večer. „Stávkujeme o půlnoci,“ prohlásil odborový lídr, který se dohodl na právě odmítnuté smlouvě, zatímco členové v odborové hale jásali a skandovali: „Stávka! Stávka! Stávka!“
Boeing ve čtvrtek večer uvedl, že hlasování vyslalo jasný signál, že předběžná dohoda, kterou uzavřel s vedením IAM, není pro členy přijatelná.
„Jsme odhodláni obnovit náš vztah se zaměstnanci a odbory a jsme připraveni se vrátit k jednacímu stolu a dosáhnout nové dohody,“ uvedl Boeing v prohlášení. Dohoda zahrnovala zvýšení mezd o 25%, podpisový bonus 3 000 dolarů a závazek postavit další komerční letadlo Boeingu v oblasti Seattlu, pokud bude program spuštěn během čtyř let platnosti smlouvy.
I když vedení IAM minulou neděli doporučilo členům smlouvu přijmout, mnoho pracovníků reagovalo rozzlobeně a argumentovalo za původně požadované 40% zvýšení mezd a litovalo ztráty ročního bonusu. „Vrátíme se k jednacímu stolu co nejdříve,“ řekl Holden novinářům, aniž by uvedl, jak dlouho stávka podle něj potrvá nebo kdy se rozhovory obnoví. „Je to něco, co bereme den po dni, týden po týdnu.“
Mnoho výzev
Pracovníci celý týden protestovali v továrnách Boeingu v oblasti Seattlu, kde se montují letadla MAX, 777 a 767.
Akcie Boeingu ve čtvrtek uzavřely o 0,9% výše před oznámením výsledků hlasování, ale letos klesly o 36% kvůli obavám o bezpečnost, výrobu a dluh ve výši 60 miliard dolarů.
Stávka představuje pro Boeing řadu výzev: musí se rozhodnout, jak odpovědět u vyjednávacího stolu poté, co uvedl, že nabídl vše, co mohl. Musí také najít způsob, jak zajistit továrny plné velmi cenných, částečně dokončených letadel bez odborových pracovníků, kteří by práci vykonávali.
Ve středu Ortberg napsal pracovníkům dopis, ve kterém uvedl, že „stávka by ohrozila naše společné oživení, dále narušila důvěru našich zákazníků a oslabila naši schopnost společně utvářet budoucnost.“
Pokud by se stávka protáhla, zasáhlo by to nejen finance Boeingu, ale i aerolinky, které jsou závislé na jeho letadlech, a dodavatele, kteří vyrábějí díly a komponenty pro jeho letadla.
Generální ředitel Air India Campbell Wilson v pátek uvedl, že dodávky Boeingu 737 MAX do jeho aerolinky se „mírně zpozdily“ ještě před oznámením stávky kvůli regulační kontrole po incidentu s Alaska Airlines a problémům v dodavatelském řetězci, které ovlivňují širší odvětví.
„Nic oficiálního zatím není, ale indikace nebo očekávání jsou taková, že to bude trochu později,“ řekl v rozhovoru v Sydney.
Podle poznámky od TD Cowen před hlasováním by 50denní stávka mohla Boeing stát odhadem 3 až 3,5 miliardy dolarů v hotovostním toku.
Poslední stávka pracovníků Boeingu v roce 2008 uzavřela továrny na 52 dní a zasáhla příjmy odhadem o 100 milionů dolarů denně.
S&P Global Ratings uvedla, že prodloužená stávka by mohla zpozdit oživení Boeingu a poškodit jeho celkové hodnocení. S&P i Moody’s hodnotí Boeing o jednu příčku nad spekulativním stupněm.
Bílý dům se k situaci zatím nevyjádřil.
Zdroj : Reuters, zdroj úvodní fotografie: Bloomberg