Proč je společnost Pfizer mnohem lepší akcií, než si možná myslíte

Neodepisujte tuto velkou farmaceutickou akcii kvůli jejím současným potížím.

Výkon akcií společnosti Pfizer (PFE) v posledních letech lze popsat jedním slovem, a to slovem „bída“. Hodnota akcií tohoto farmaceutického giganta klesla od svého vrcholu na konci roku 2022 o více než polovinu.

Příjmy a zisky Pfizeru padají strmě dolů. Společnost čelí značným výzvám. Tato velká farmaceutická akcie se může zdát jako něco, čeho se investoři raději nebudou dotýkat ani desetimetrovou tyčí.

Zde je důvod, proč by tato akcie mohla být lepší, než se na první pohled zdá.

Zdroj: Google Finance

Ponurost a zoufalství

Dovolte mi nejprve připustit, že pesimismus a nejistota, které momentálně obklopují společnost Pfizer, mají své opodstatnění. Je nevyhnutelné konstatovat, že kdysi vzkvétající podnikání Pfizeru v oblasti COVID-19 významně upadlo.

Pfizer předpokládá, že v roce 2024 dosáhne prodej jejich vakcíny proti COVID-19 Comirnaty a antivirové pilulky Paxlovid celkově 8 miliard USD. Ve srovnání, v roce 2022 tyto produkty vygenerovaly 37,8 miliardy USD a v roce 2023 12,5 miliardy USD.

Pfizer rovněž čelí skončení patentové ochrany několika svých klíčových produktů do konce tohoto desetiletí. Jak zásadní to bude pro společnost? Stačí se podívat na následující přehled:

Zdroj: The Motley Fool

Ačkoliv tržby z těchto produktů nezmizí okamžitě po vypršení patentů, Pfizer očekává, že ztráta exkluzivity u produktů, kterým brzy skončí patentová ochrana, povede do roku 2030 ke snížení ročních tržeb o přibližně 17 miliard USD. Tato předpokládaná ztráta příjmů, spolu s poklesem poptávky po produktech souvisejících s COVID-19, vysvětluje, proč mnozí považují výzvy, jimž Pfizer čelí, za téměř nepřekonatelné.

Světlejší budoucnost společnosti Pfizer (podle společnosti Pfizer)

I přes všechny tyto negativní zprávy jsem přesvědčen, že společnost Pfizer má před sebou světlou budoucnost, a vedení firmy se s tímto názorem zjevně shoduje.

Albert Bourla, generální ředitel Pfizeru, nedávno na konferenci JPMorgan Healthcare Conference uvedl, že firma očekává v roce 2024 podobné využití svých produktů souvisejících s COVID-19 jako v roce 2023, ačkoli pro tento rok mají konzervativnější odhad. Rok 2024 by mohl být pro prodej těchto léků rokem nejnižšího bodu.

Bourla také zmínil, že Pfizer pracuje na vývoji kombinované vakcíny COVID-19 a chřipky, která by mohla mít velký potenciál, zejména u mladších lidí, u kterých je nyní nízká míra očkování proti COVID-19.

Co se týče ztráty příjmů z produktů, které brzy ztratí patentovou ochranu? Pfizer je na tuto situaci připraven a již dlouho pracuje na své strategii, jak se s tímto problémem vypořádat. Investoval značné sumy do výzkumu, vývoje a obchodních dohod.

Zdroj: The Motley Fool

Tento graf ukazuje, že Pfizer věří, že do roku 2030 dokáže nahradit ztracené příjmy z produktů, které ztratí exkluzivitu. Toho chce dosáhnout prostřednictvím nových produktů, nových indikací pro stávající produkty a nových obchodních dohod. V důsledku toho firma očekává v letech 2025 až 2030 téměř 10% složený roční růst příjmů mimo COVID.

Mohou investoři projekcím společnosti věřit?

Bývalý prezident USA Ronald Reagan měl ve zvyku citovat staré ruské přísloví „Důvěřuj, ale prověřuj,“ když hovořil o vztazích se Sovětským svazem. Toto přísloví je velmi vhodné i pro investory při posuzování předpovědí manažerských týmů firem. A co se týče Pfizeru a jejich vyhlídek na lepší budoucnost? Jsem přesvědčen, že jejich prognózy jsou věrohodné.

Myslím si, že rok 2024 by mohl být pro Pfizerem rokem nejnižšího bodu z hlediska příjmů z prodeje vakcín proti COVID-19. Většina nejistot je už pryč, a firma se posunula od vládních nákupů k komerčnímu prodeji. Také se zdá, že Pfizer překonal problémy s nadměrnými zásobami, které se objevily v roce 2023.

Je možné, že Bourla má pravdu v tom, že mladší generace by mohla být klíčovým trhem pro novou kombinovanou vakcínu proti COVID-19 a chřipce. Mladí lidé mají tendenci nechat se očkovat proti chřipce a mohli by uvítat možnost jedné injekce, která by chránila jak proti chřipce, tak COVID-19. Očekávám, že to může přinést Pfizeru alespoň mírný nárůst prodejů.

Také se domnívám, že plány společnosti generovat nové příjmy ve výši 45 miliard dolarů do roku 2030 jsou realistické. Firma již uvedla na trh několik nových produktů, jako jsou Elrexflo proti mnohočetnému myelomu a vakcína proti RSV Abrysvo, které by měly k tomuto cíli významně přispět.

Obchodní dohody společnosti posílily jeho produktové portfolio a výrobní kapacity. Například akvizicí Biohaven získal Pfizer nadějné léky na migrénu, jako jsou Nurtec a Zavzpret, a nedávným převzetím společnosti Seagen rozšířil svou nabídku o čtyři schválené léky na rakovinu krve a slibný výrobní program.

Hlavní důvod, proč se mi společnost Pfizer nyní líbí

Hodnocení společnosti Pfizer momentálně neodpovídá jejím pozitivním vyhlídkám. Akcie společnosti se obchodují s poměrem ceny k očekávaným tržbám kolem 2,7, což je podle prognóz pro rok 2024. Toto číslo je nižší ve srovnání s podobnými společnostmi ve farmaceutickém sektoru.

Hlavní pointa je následující: i kdybychom z výpočtu vynechali veškeré příjmy z COVID-19, poměr ceny k očekávaným tržbám Pfizeru by byl stále výrazně nižší než u jiných velkých farmaceutických firem. Pfizer pravděpodobně bude i nadále vydělávat na svých produktech souvisejících s COVID-19, i když jejich příjmy budou nižší než v minulosti.

Zdá se, že mnoho investorů se soustředí na krátkodobé problémy Pfizeru, které nejsou zrovna lichotivé. Avšak dlouhodobé vyhlídky společnosti jsou vlastně poměrně optimistické. Bude trvat několik let, než se plný potenciál růstu Pfizeru projeví, ale firma by mohla být velkorysá v odměnách za čekání, s dividendovým výnosem blížícím se 6 %.

Na začátku jsem řekl, že výkonnost akcií Pfizeru v posledních letech by se dala shrnout jedním slovem: „bída“. Nyní bych řekl, že investiční příležitost, kterou tyto akcie nabízejí, lze také popsat jedním třípísmenným slovem: „wow“.

Zdroj: The Motley Fool, zdroj úvodní fotografie: Pharmaceutical Technology

Chcete začít obchodovat a nevíte jak na to? Zanechte nám na sebe kontakt a my Vám rádi a nezávazně poradíme.

    Facebook
    Twitter
    LinkedIn