Renault doufá, že se vymaní ze svého prokletí „záporné hodnoty jádra

Renault (RENA.PA) doufá, že se mu v příštím roce podaří zbavit se prokletí záporné hodnoty díky vytvoření dvou specializovaných podniků Ampere a Horse a obnovené alianci s Nissanem a Mitsubishi, uvedlo několik vrcholných manažerů.

Přestože francouzská automobilka loni prodala více než dva miliony vozů a v první polovině roku 2023 vykázala rekordní zisk, investoři fakticky oceňují hlavní činnost společnosti na méně než nulu.

Tržní kapitalizace skupiny se v současnosti pohybuje kolem 10,6 miliardy eur (11,43 miliardy USD), což je mnohem méně než u evropských konkurentů. Stellantis (STLAM.MI) má podle údajů LSEG hodnotu přibližně 64 miliard eur a Volkswagen (VOWG_p.DE) 57 miliard eur.

Dvanáctiměsíční forwardový poměr ceny a zisku společnosti Renault – klíčový ukazatel pro ocenění akcií – je 2,8, což je nejnižší hodnota mezi evropskými automobilkami.

Bez započtení hodnoty akcií společnosti Nissan (7201.T) v držení Renaultu (6,6 mld. eur), čisté hotovosti automobilového podniku (2,2 mld. eur k 30. červnu) a finančních služeb jednotky Mobilize (6,1 mld. eur k 30. červnu) činí zbývající „jádrová“ hodnota automobilových aktiv Renaultu minus 4,3 mld. eur, a to na základě výpočtů agentury Reuters a údajů Renaultu.

„Není na mně, abych rozhodoval o tom, co je základní hodnotou společnosti,“ řekl generální ředitel Luca de Meo na středeční tiskové konferenci s Nissanem a Mitsubishi (7211.T) k jejich nové alianci.

„Mým úkolem je skutečně zajistit, abychom dělali správné věci, aby investoři a trh pochopili, že v Renaultu je spousta podstaty.“

De Meo doufá, že uvedení společnosti Ampere, „čistého hráče“ v oblasti elektromobilů a softwaru, který je určen pro IPO na jaře příštího roku, pokud to podmínky na trhu dovolí, pomůže tuto podstatu dodat.

V září se de Meo zmínil o možném ocenění až na 10 miliard eur, ačkoli někteří analytici ocenili Ampere na 3-4 miliardy eur.

Hodnotu by měla mít také starší divize společnosti Renault zaměřená na spalovací motory Horse, kterou spoluvlastní čínská společnost Geely (0175.HK) a která čeká na investici od společnosti Saudi Aramco (2223.SE).

Zdroje agentury Reuters již dříve uvedly, že saúdská ropná skupina plánuje získat ve společném podniku přibližně 20% podíl. Výše této investice a podílu, která by podle de Mea mohla být oznámena koncem roku nebo začátkem roku 2024, ovlivní její ocenění.

„Doufáme, že to bude postupně stále těžší říci: Všechno ostatní má mínusovou hodnotu,“ řekl minulý měsíc agentuře Reuters finanční ředitel Thierry Pieton.

Jednodušší odkazy na Nissan

Problém záporného ocenění Renaultu se táhne už několik let. Automobilka trpí konglomerátním syndromem, kdy má celek menší hodnotu než součet jeho částí.

Aby si investoři zjednodušili čtení Renaultu, opakovaně prosazovali buď fúzi s Nissanem, nebo oddělení francouzského a japonského partnera.

Letos Renault a Nissan představily rozsáhlou restrukturalizaci své aliance, která vznikla před více než dvaceti lety, s jednodušší kapitálovou strukturou, ukončením společných nákupů a pragmatičtějšími ambicemi založenými na jednotlivých projektech a regionech.

„Určitě by tento pohyb na alianci, myslím, mohl pomoci,“ řekl de Meo. „Ale neudělali jsme to kvůli základnímu zhodnocení, udělali jsme to (abychom) našli uspořádání, které nám umožní být efektivnější, rychlejší a konkrétnější.“

Analytici společnosti Bernstein tento týden ve zprávě pro klienty napsali, že ocenění společnosti Renault zůstává překvapivě nízké, přestože cena jejích akcií od počátku roku vzrostla o 16%.

Zdroj: Reuters

Chcete začít obchodovat a nevíte jak na to? Zanechte nám na sebe kontakt a my Vám rádi a nezávazně poradíme.

    Facebook
    Twitter
    LinkedIn