Od doby svého debutu na burze byla společnost CrowdStrike (CRWD), specializující se na kybernetickou bezpečnost v cloudu, pro investory výnosnou sázkou na trhu. Přestože její akcie nyní klesly o 41% oproti svému vrcholu z konce roku 2021, od svého IPO v roce 2019 stále významně překonají index S&P 500.
Vývoj cen akcií v mnohém odráží výkonnost firmy. CrowdStrike konzistentně hlásí impozantní růst tržeb a schopnost generovat hotovost. Avšak v poslední době se některé z jejích hlavních růstových metrik zpomalily.
Je tento pokles v růstu akcií a firmy známkou problémů, nebo jde jen o běžné výkyvy, které provázejí každý byznys?
Růst tržeb vždy zpomaloval
CrowdStrike provozuje platformu kybernetické ochrany, která využívá umělou inteligenci k identifikaci a eliminaci hrozeb bezpečnosti pro své klienty ještě před tím, než dojde k jejich napadení. Tato platforma navíc automaticky brání celou klientovu síť v momentě, kdy kdekoliv narazí na bezpečnostní hrozbu. Ačkoliv je společnost odolná vůči hospodářským poklesům, je málo pravděpodobné, že by firmy omezovaly své výdaje na kybernetickou bezpečnost, díky její zásadní důležitosti.
Zajímavostí o společnosti CrowdStrike je, že ačkoliv její příjmy pravidelně rostou každé čtvrtletí od chvíle, co vstoupila na burzu, míra tohoto růstu postupně klesá. Ve svém prvním zveřejněném čtvrtletí jako veřejně obchodovaná firma, tedy v 1. čtvrtletí fiskálního roku 2020 (které skončilo 30. dubna 2019), vykázala společnost CrowdStrike meziroční růst tržeb o 103%. Ve svém posledním čtvrtletí, 2. čtvrtletí 2024 (které skončilo 31. července), byl tento růst už jen 37%. Kromě několika výjimek se její čtvrtletní růstová sazba snižuje.
I když postupné zpomalení růstu tržeb během existence společnosti na burze nemusí znít optimisticky, neříká to vše. Zaprvé, udržet růst tržeb na úrovni 94% není pro společnost dlouhodobě reálné. Zadruhé, růst o 37% je stále vynikající. Navíc, jak firma roste, je stále náročnější udržovat stejné tempo růstu.
Udržení zákazníků a expanze
CrowdStrike nevykazuje svůj úspěch jen skrze tržby. Klíčovou výhodou je, jak společnost udržuje své klienty a motivuje je ke zvýšeným nákupům. V konkurenčním prostředí, kde je mnoho kvalitních podniků, je toto neocenitelný atribut. Pokud se CrowdStrike může opřít o loajalitu zákazníků, kteří nechtějí nést vysoké náklady spojené se změnou dodavatele, je to velká konkurenční výhoda.
Čísla ukazují, že tento přístup je účinný. CrowdStrike si stanovil cílovou hodnotu udržení tržeb od stávajících zákazníků na úrovni 120% (DBNRR). V praxi to znamená, že očekává, že stávající klienti každý rok utratí o 20% více než v loňském roce. Od svého vstupu na burzu DBNRR společnosti nikdy neklesla pod tuto úroveň. Ve skutečnosti v posledním čtvrtletí dosáhla 125%.
Abychom lépe pochopili, jak dobře společnost implementuje svou strategii růstu založenou na rozšiřování stávající zákaznické základny, můžeme se podívat na to, kolik jejích klientů investuje do dalších produktů, které CrowdStrike označuje jako moduly. V prvním čtvrtletí roku 2020 mělo 55% klientů čtyři a více modulů a 35% jich mělo pět a více modulů. Dnes společnost již neuvádí procento zákazníků se čtyřmi a více moduly, ale 63% zákazníků nyní platí za pět a více modulů, 41% za šest a více a 24% za sedm a více modulů.
Dosažení ziskovosti
Podobně jako mnohé jiné rostoucí firmy, společnost CrowdStrike dlouho upřednostňovala expanzi před dosažením zisku. V posledních časech se však situace mění. V éře levných peněz kvůli nízkým úrokovým sazbám se mnohé společnosti spokojily s neziskovým statusem bez výrazného úsilí o změnu. Otázka byla, které z nich byly ztrátové záměrně a které jednoduše neměly kapacity být ziskové.
CrowdStrike však dokládá, že má potenciál k ziskovosti. V nedávném čtvrtletí společnost oznámila čistý zisk 8,5 milionu dolarů, což je významný posun oproti čisté ztrátě 49 milionů dolarů ve stejném období předchozího roku. Zdá se, že se společnost pohybuje směrem k ziskovosti již nějakou dobu a je pravděpodobné, že tuto cestu bude nadále sledovat. Vzpomeňme, že v 1. fiskálním čtvrtletí roku 2022 (končícím v dubnu 2021) CrowdStrike vykázala čistou ztrátu 85 milionů dolarů.
Kromě růstu tržeb a zákazníků ke zlepšení ziskovosti přispívají i výsledky společnosti v oblasti provozu. V roce 2018 provozní náklady společnosti CrowdStrike překročily její příjmy. Ovšem do roku 2021 dosáhla společnost kladné provozní marže 7% a v první polovině fiskálního roku 2024 toto číslo vzrostlo na 19%.
Závěr pro investory
Sektor kybernetické bezpečnosti je obrovský a nadále se rozšiřuje. CrowdStrike odhaduje, že aktuální tržní potenciál je zhruba 76 miliard dolarů a predikuje jeho nárůst na 158 miliard dolarů do roku 2026. Přestože jsou tyto čísla ambiciózní, vypadá to, že ukazují správným směrem. Ačkoliv CrowdStrike nebude jediná společnost, která na tomto trhu zvítězí, její dosavadní výkony naznačují, že bude mít významnou pozici.
V kontextu jejích finančních výkonů a tržního potenciálu není mírný pokles růstu tržeb znepokojující, zejména když společnost současně zvyšuje svou rentabilitu.
Zdroj: The Motley Fool, zdroj úvodní fotografie: CyberScoop