Než moskevská vojska vtrhla na Ukrajinu, bylo běžné, že se tanker s ropou nalodil v některých ze západních ruských přístavů, plul přes Baltické moře a kolem pobřeží Dánska a Německa do nizozemského Rotterdamu, kde byl náklad přesunut do skladů pro další dodávky do rafinerií po celé Evropě. Taková plavba trvala většinou kolem týdne.
Rusko je nyní nuceno přepravovat svou ropu na mnohem delší vzdálenost, protože ztratilo evropské trhy. Moskva tak musí směřovat své dodávky na trhy v Indii a Číně, což jsou jediné dva velké trhy, které zbývají pro její ropu. To má za následek výrazné prodloužení tras přepravy. Například cesta z Baltského moře do Indie trvá obvykle měsíc, zatímco do Číny alespoň šest týdnů.
Rusko využívá velkou flotilu starých lodí k obejití omezení na vývoz, která zavedla skupina sedmi zemí, aby udrželo svůj podíl na trhu. Mnoho z těchto lodí má za sebou více než 20 let služby a jejich původní majitelé je plánovali prodat na šrot. Namísto toho je prodali nově vzniklým společnostem, které je nadále provozují.
Dlouhodobé opotřebení a ohýbání trupů lodí oslabuje jejich pevnost a může vést k tragickým selháním, jak se stalo například v roce 2002 s tankerem Prestige, který se rozpadl na dvě části u pobřeží severního Španělska.
Ropa se na moři také přemísťuje z jednoho plavidla na druhé v procesu známém jako přečerpávání z lodi na loď. To může zlepšit ekonomiku přepravy na dlouhé vzdálenosti tím, že se až tři malé náklady sloučí do jednoho velkého plavidla pro cestu například z Evropy do Číny.
Je nutné používat tento postup, protože největší přepravci ropy nemají přímý přístup k ruským přístavům.
Tyto přesuny obvykle probíhají v chráněných vodách, kde jsou malé vlny a kde je pohotovostní služba po ruce v případě úniku.
Tankerové lodě převážející ruskou ropu však začaly tyto operace přesouvat do hlubokých vod Atlantského oceánu, přičemž nejnovější transfer se uskutečnil severně od Kapverdských ostrovů. Rizika jsou znásobena potenciálně silnými vlnami a jejich dopad se zvyšuje kvůli odlehlé poloze.
Na asijských trasách z přístavů na dálném východě Ruska k odběratelům v Indii se náklad nepřekládá jednou, ale dvakrát. První výměna se provádí u Yeosu v Jižní Koreji, aby se uvolnily specializované kyvadlové tankery potřebné v některých ruských terminálech.
Druhá výměna začala probíhat poblíž Singapuru v oblasti, kterou již dlouho využívají Írán i Venezuela ke skladování a míchání nákladu, aby zamaskovaly jeho původ. Motivy Ruska jsou méně jasné a zatím se nesnaží skrývat, co se děje.
Válka změnila kdysi jednoduchý obchod ve složitý, nákladný a mnohem riskantnější proces přepravy ropy na trh.
Zdroj: Bloomberg.com