V odpovědi na žádost agentury Reuters o komentář k novinové zprávě Glencore uvedl, že rozhodnutí přemístit testovací a demonstrační závod mimo Portovesme na Sardinii umožní rychlejší uvedení projektu do provozu.
Společnost Glencore v květnu uvedla, že hodlá společně s kanadskou společností Li-Cycle (LICY.N) v Portovesme, kde má Glencore další průmyslové závody, vybudovat recyklační centrum na výrobu lithia a dalších materiálů z drceného materiálu získaného z použitých autobaterií, známého jako „černá hmota“.
Obě společnosti se však rozhodly, že testovací a demonstrační fáze tohoto projektu se již na Sardinii neuskuteční poté, co regionální vláda ostrova odmítla urychleně provést posouzení jeho vlivu na životní prostředí.
„Tento vývoj nemá bezprostřední vliv na posouzení proveditelnosti většího projektu rozbočovače,“ uvedla společnost Glencore v e-mailovém prohlášení.
„Definitivní studie proveditelnosti probíhá a zůstává zaměřena na Portovesme. Tato iniciativa je důležitá pro naši recyklační strategii a je v souladu s italskými cíli udržitelného rozvoje průmyslu,“ dodala skupina.
Švýcarská skupina neupřesnila, kde pilotní závod postaví.
Italské obchodní noviny Il Sole 24 Ore ve čtvrtek uvedly, že jako o alternativních lokalitách se uvažuje o několika zemích v Evropě i Severní Americe.
V dopise zaslaném sardinskou pobočkou Glencore italským ministerstvům životního prostředí a průmyslu společnost uvedla, že doufá, že nové nařízení Evropské unie o kritických surovinách pro dekarbonizaci by mohlo urychlit povolovací proces pro její projekt centra.
„Považujeme za nezbytné pokračovat v dialogu s ministerstvy, která zastupujete, a diskutovat také o tom, jak může zákon (EU) o kritických surovinách, který bude brzy přijat, zaručit jistotu a rychlost povolovacího řízení pro projekt rozbočovače,“ uvedla skupina v dopise, do kterého nahlédla agentura Reuters.
Společnost v dopise rovněž potvrdila svůj záměr pokračovat v restrukturalizaci svých stávajících průmyslových aktivit v Portovesme.
Odborové svazy CGIL, CISL a UIL kritizovaly nedostatek pevných termínů pro postup posuzování vlivů pilotního závodu na životní prostředí a požádaly italské orgány, aby ukončily svůj „nedůvěřivý postoj“ k projektu rozbočovače na Sardinii.
Zdroj: Reuters, zdroj úvodní fotografie: Elastic