Přesto maloobchodní prodejce domácích potřeb potvrdil svůj celoroční výhled, který zahrnuje dodatečný týden oproti předchozímu roku. Uvedl, že ve fiskálním roce 2024 očekává růst celkových tržeb o přibližně 1%, včetně těchto dnů navíc. Maloobchodní řetězec však uvedl, že očekává pokles srovnatelných tržeb, které zohledňují vliv otevírání a zavírání prodejen, o zhruba 1% bez tohoto dodatečného týdne.
V rozhovoru pro CNBC finanční ředitel Richard McPhail uvedl, že zákazníci jsou ve vyčkávací hře, která začala ve druhé polovině loňského roku, kdy reagovali na rostoucí úrokové sazby hypoték. Společnost podle něj předpokládá, že tyto trendy budou pokračovat.
„Zákazníci, kteří si pořizují bytové doplňky, jsou z finančního hlediska velmi zdraví,“ řekl.
„A tak se nejedná o to, že by neměli možnost utrácet. Říkají nám, že tyto projekty prostě odkládají, protože vzhledem k vyšším sazbám se jim nezdá, že by to byl ten správný okamžik k realizaci.“
Zde jsou údaje společnosti za tříměsíční období, které skončilo 28. dubna, ve srovnání s tím, co očekávala Wall Street na základě průzkumu analytiků společnosti LSEG:
- Zisk na akcii: USD oproti očekávaným 3,60 USD
- Tržby: 36,42 miliardy USD oproti očekávaným 36,66 miliardy USD.
Čistý zisk za první fiskální čtvrtletí se snížil na 3,6 miliardy dolarů, tj. 3,63 dolaru na akcii, z 3,87 miliardy dolarů, tj. 3,82 dolaru na akcii, v předchozím období. Čisté tržby klesly o 2,3% z 37,26 miliardy dolarů.
Srovnatelné tržby se v prvním fiskálním čtvrtletí snížily o 2,8% v rámci celého podniku a o 3,2% v USA.
Akcie společnosti Home Depot v předobchodní fázi mírně vzrostly.
Společnost Home Depot se potýká s horšími podmínkami v oblasti bydlení, které utlumily poptávku po projektech typu „udělej si sám“. Přibližně polovina tržeb společnosti Home Depot pochází od zákazníků z řad kutilů a druhá polovina od profesionálů, jako jsou pokrývači a zahradní architekti.
Vzhledem k tomu, že úrokové sazby zůstávají vysoké, spotřebitelé se zdráhají stěhovat ze svých domů do nových – což je druh obratu, který často inspiruje domácí projekty. Vyšší úrokové sazby také snižují zájem o rozsáhlejší projekty, které mohou vyžadovat financování. V posledních několika čtvrtletích zákazníci Home Depot kupovali méně velkých položek a pouštěli se do skromnějších projektů – tento trend přetrval i v posledním čtvrtletí.
V prvním fiskálním čtvrtletí zákazníci méně navštěvovali prodejny a internetové stránky společnosti Home Depot a měli tendenci méně utrácet. Počet zákaznických transakcí se snížil o 1% na 386,8 milionu a průměrná cena vstupenky klesla o 1,3% na 90,68 USD.
Společnost Home Depot zaznamenala po více než dvou letech explozivní poptávky během pandemie Covid mírný pokles tržeb. Společnost zaznamenala nejhorší výpadek tržeb za téměř dvacet let a snížila svůj odhad v prvním čtvrtletí loňského roku. Ve fiskálním roce, který skončil koncem ledna, dosáhly tržby Home Depot 152,7 miliardy dolarů, což představuje 3% pokles oproti předchozímu roku.
Svou roli v tomto poklesu může hrát i inflace, protože spotřebitelé utrácejí více peněz za základní potřeby a při utrácení diskrétních příjmů musí dělat kompromisy.
McPhail však uvedl, že Home Depot nezaznamenává, že by zákazníci přecházeli na levnější zboží, jako je levnější elektrické nářadí nebo spotřebiče. Nižší tržby společnosti přičítá z velké části „odkladovému myšlení“ spotřebitelů a trhu s bydlením, který výrazně zpomalil.
„Když jsme zaznamenali mírný pokles hypotečních sazeb, jako tomu bylo na začátku tohoto čtvrtletí, zdá se, že obrat v oblasti bydlení reaguje rychle a prudce pozitivním směrem,“ řekl.
„A tak si myslíme, že je to indikátor toho, že existuje obrovská poptávka po tvorbě domácností a obratu v bydlení a větších projektech, které jsou s obratem v bydlení spojeny.“
Podle něj v posledním čtvrtletí tlačilo na prodeje také počasí. Jaro je pro prodejce domácích potřeb, včetně Home Depot, největší prodejní sezónou. Zákazníci však podle něj odložili nákupy venkovních výrobků kvůli chladnějšímu a vlhčímu počasí v mnoha částech země.
Tyto jarní nákupy se podle něj začaly zrychlovat s tím, jak se zlepšuje počasí.
Aby překonali pomalejší prodej, oživili prodejci domácích potřeb svou strategii na přilákání profesionálů, protože ti mají tendenci nakupovat větší množství a nabízejí stabilnější zdroj prodeje.
Home Depot má rostoucí síť distribučních center po celé zemi, která mohou skladovat a dodávat střešní šindele, izolace a další potřeby přímo na staveniště. Koncem března oznámil, že za 18,25 miliardy dolarů převezme společnost SRS Distribution, specializovaného distributora střešních krytin, potřeb pro terénní úpravy a bazény se sídlem v Texasu, což je největší akvizice v historii společnosti.
McPhail uvedl, že transakce je stále na cestě k uzavření v tomto fiskálním roce, který končí na začátku února.
Vedle získávání profesionálů se Home Depot snaží podpořit růst otevřením zhruba tuctu nových prodejen v tomto fiskálním roce a přidáním funkcí pro zlepšení online a kamenných obchodů.
Akcie Home Depot v pondělí uzavřely na 340,96 USD. V letošním roce zatím akcie Home Depot poklesly o 2% ve srovnání s přibližně 9% růstem indexu S&P 500.
Zdroj: CNBC, zdroj úvodní fotografie: Bloomberg