Generální ředitel Luis Gallego uvedl, že skupina, která vlastní také letecké společnosti Iberia, Aer Lingus a Vueling, již zajistila více než 80% plánovaných rezervací na druhé čtvrtletí a přes 40% na třetí čtvrtletí.
Podle jeho slov je expozice IAG na Blízkém východě velmi malá, takže tamní konflikt neměl velký dopad.
Akcie IAG vzrostly do 8:15 GMT o 1,4% poté, co skupina oznámila, že provozní zisk za leden až březen činil 68 milionů eur (73 milionů USD).
To překonalo odhady analytiků, kteří podle konsensu sestaveného společností předpokládali zisk ve výši 49 milionů eur, a ve srovnání se ziskem ve výši pouhých 9 milionů eur ve stejném čtvrtletí loňského roku.
„Naše transformační iniciativy a zvýšená poptávka, včetně velikonočních svátků, přinesly další velmi dobré výsledky se zlepšením tržeb i provozního zisku,“ uvedl Gallego v prohlášení.
První čtvrtletí bývá pro letecké společnosti často slabé, protože na začátku roku je méně rezervací.
Investoři uvedli, že výsledky IAG za první čtvrtletí ukázaly sílu její dálkové dopravy a úspěch při snižování dluhu, který vznikl během pandemie, kdy byla uzavřena letiště a hranice a letadla byla odstavena.
Konkurenti se potýkají s problémy
Evropští konkurenti Lufthansa (LHAG.DE) a Air France-KLM (AIRF.PA) vykázali horší než očekávaná první čtvrtletí, protože se potýkali s řadou problémů.
„Lufthansa měla stávky, což byl velký problém. Air France-KLM měla některé jednorázové problémy, ale IAG na tom byla stále lépe. IAG je stejně skupinou s vyšší marží: dvouciferné marže oproti jednociferným maržím u ostatních,“ uvedl analytik společnosti Bernstein Alex Irving.
Gallego poukázal na menší angažovanost skupiny v Asii, kde se doprava pomalu zotavuje, ve srovnání s konkurenčními evropskými leteckými skupinami a na obzvláště dobré výsledky na jejích hlavních trzích, jako je jižní Evropa.
Gallego však také uvedl, že IAG by mohla stáhnout svou nabídku na převzetí španělské společnosti Air Europa, pokud by se podmínky požadované regulačními orgány ukázaly jako příliš těžkopádné, ale analytikům v telefonickém rozhovoru řekl, že skupina se v tomto bodě ještě nenachází.
Antimonopolní regulátoři EU v dubnu varovali, že nabídka IAG na získání plné kontroly nad Air Europa může omezit hospodářskou soutěž a vést ke zvýšení cen.
IAG ve svém prohlášení uvedla, že v letošním roce očekává mírně vyšší náklady, ale že v roce 2024 vidí 7% nárůst počtu cestujících.
Letecké společnosti si stěžují, že zpožděné dodávky od výrobců letadel ještě více omezí kapacitu a omezí jejich schopnost uspokojit rekordní poptávku v letošním roce.
IAG uvedla, že její jednotkové náklady bez pohonných hmot vzrostly v období leden-březen o 3,7% oproti předchozímu roku, a to v důsledku investic do podnikání a dopadu mzdového vyrovnání dohodnutého v roce 2023.
Zdroj: Reuters, zdroj úvodní fotografie: Bloomberg