Akcie nejprve zaznamenaly nárůst o 40% a otevřely na 42 dolarech, ale nakonec uzavřely na 33,70 dolarech, když investoři zafixovali své počáteční zisky.
Pondělní pozdní nabídka akcií za 30 USD za akcii ocenila společnost Instacart na přibližně 10 miliard USD na plně zředěné bázi, což je méně než ocenění na soukromém trhu ve výši 39 miliard USD na vrcholu pandemie Covid na začátku roku 2021. Při úterní uzávěrce má společnost hodnotu něco málo přes 11 miliard dolarů.
Instacart se stal prvním význačným americkým podnikem financovaným venture kapitálem, který se od prosince 2021 dostal na burzu. Jeho postavení sledují s napětím investiční firmy a pokročilé startupy, protože se čeká na obnovení důvěry investorů. Přestože burza Nasdaq se v tomto roce vzchopila po neúspěšném roce 2022, společnosti, které na ni vstoupily dříve, se stále prodávají pod svými maximálními cenami. Brzy by měla na trh vstoupit softwarová firma Klaviyo.
Instacart, společnost založená v roce 2012 dodávající potraviny z obchodů jako Kroger a Costco, musela snížit své akciové ceny, aby byla atraktivní pro veřejné investory. V roce 2021, kdy se lidé zůstávali doma a objednávali potraviny, získal Instacart financování za 125 dolarů za akcii od velkých investičních firem a institucí, jako je Fidelity.
Pro přilákání investorů upřednostnil Instacart zisk před růstem. Ve druhém čtvrtletí zaznamenal nárůst tržeb o 15% na 716 milionů dolarů, což je o 40% méně než minulý rok. V průběhu roku 2022 firmu postihly propouštění a škrty v nákladech na zákaznickou podporu.
Ve druhém čtvrtletí roku 2022 začala společnost vytvářet zisk a ve čtvrtém čtvrtletí vykázala čistý zisk 114 milionů USD. Její tržní kapitalizace je 11,2 miliardy dolarů, což je zhruba 3,9násobek ročních tržeb. S konkurenčními společnostmi DoorDash a Uber se obchoduje v poměrech 4,1 a méně než trojnásobek tržeb.
Hlavní konkurenci pro Instacart představuje Amazon a velké maloobchodní řetězce jako Target a Walmart, které provozují vlastní dodací služby. Target koupil dodací službu Shipt v roce 2017.
Z celkového počtu nabízených akcií společnosti Instacart bylo na trh uvedeno pouze zhruba 8%, z čehož 36% bylo od současných akcionářů.
„Měli jsme pocit, že je opravdu důležité poskytnout našim zaměstnancům likviditu,“ řekl generální ředitel Fidji Simo v rozhovoru s Deirdre Bosou z CNBC. „Toto IPO není o tom, abychom získali peníze. Jde skutečně o to, aby všichni zaměstnanci mohli mít likviditu akcií, na kterých tvrdě pracují. Nehledali jsme ideální tržní okno.“
Spoluzakladatelé společnosti Instacart, Brandon Leonardo a Maxwell Mullen, prodali oba po 1,5 milionu akcií, zatímco další spoluzakladatel, Apoorva Mehta, prodal 700 000 akcií. Někteří bývalí pracovníci společnosti, včetně těch v manažerských, produktových a technických pozicích, se rozhodli prodat celkem 3,2 milionu akcií.
Díky této nabídce získal Instacart přes 420 milionů dolarů. Tyto prostředky pak doplnily téměř 2 miliardy dolarů, které firma měla v hotovosti a ekvivalentech na konci června ve své bilanci.
Zdroj: CNBC, zdroj úvodní fotografie: MarketWatch