Minulý měsíc americký výrobce hamburgerů uzavřel dohodu o odkupu 28% podílu ve svém čínském podniku, který v roce 2017 převzala skupina Carlyle, čímž získala 48% podíl na operacích v hodnotě 6 miliard USD, které zahrnují Hongkong a Macao.
Tento krok ostře kontrastuje s převládajícím trendem, kdy nadnárodní korporace stahují investice v Číně zpět nebo z ní dokonce úplně odcházejí kvůli geopolitickým a ekonomickým problémům.
Jedna výhoda pro McDonald’s: jeho většinový partner v čínském byznysu, společnost CITIC, poskytuje politické krytí na nejvyšší úrovni, uvedl Jason Yu, výkonný ředitel společnosti Kantar Worldpanel pro výzkum trhu ve velké Číně.
„Mít za partnera velmi silný čínský státní konglomerát znamená, že nebude stát v popředí geopolitické situace; to je docela důležité,“ řekl Yu.
Společnosti McDonald’s China, Carlyle Group a CITIC se odmítly vyjádřit.
Podobně se čínskému trhu věnují i další americké firmy zaměřené na spotřebitele, včetně společností Starbucks (SBUX.O), Apple (AAPL.O), vlastníka značky Coach Tapestry (TPR.N) a giganta v oblasti sportovního oblečení Nike (NKE.N).
Podle analytiků společnosti Starbucks a Nike, které čelí zvýšené konkurenci ze strany levnějších domácích konkurentů, ukazují potřebu zůstat agilní, aby ochránily a zvýšily svůj podíl na trhu.
Kávový gigant se drží plánů na expanzi a uvedl na trh menší velikost šálku; Nike naopak nabídl lokalizované tenisky vyšší třídy, jako jsou Dunk Lows „Year of the Rabbit“.
McDonald’s využil prostředky z investice Carlyle, aby od roku 2017 zdvojnásobil počet svých restaurací na 5 500 a země se stala jeho druhým největším trhem. Cílem podniku je mít v Číně do roku 2028 více než 10 000 prodejen.
Konkurenti společnosti McDonald’s rovněž rozšiřují svou působnost v Číně.
Společnost Yum China, která provozuje mimo jiné značky KFC a Pizza Hut, má v zemi již více než 14 000 prodejen. Z domácích hráčů specialista na kuřecí hamburgery Wallace uvedl, že v roce 2021 dosáhl počtu 20 000 prodejen, a novější účastník trhu Tastien, který se specializuje na hamburgery „čínského stylu“, má více než 3 500 prodejen.
Pokud se vztahy mezi Čínou a Západem zhorší, může se jakýkoli optimismus vypařit, uvedl Greg Halter, ředitel výzkumu v investiční poradenské společnosti Carnegie Investment Counsel.
„Pokud se napětí zhorší, můžeme být svědky toho, že se nejen McDonald’s, ale i další společnosti zbaví svých čínských provozů, podobně jako se to stalo v posledních dvou letech v Rusku,“ řekl Halter.
Podle Yua je nutná další digitalizace a lokalizace, přičemž lokalizace je klíčem k získání chuťových buněk v čínském sektoru restaurací s omezeným provozem v hodnotě 140,2 miliardy dolarů.
Ačkoli menu společnosti McDonald’s v Číně je americkým spotřebitelům známé, jsou v něm zastoupeny místní chutě, včetně koláče z taro, nikoli z jablek.
Podle společnosti Euromonitor by hodnota trhu restaurací s omezeným počtem míst v Číně měla do roku 2025 růst v průměru o 4% ročně. Mezi restauracemi s omezenou nabídkou zaměřenými na hamburgery v zemi dominuje McDonald’s se 70% podílem na trhu.
Podle Bena Cavendera, výkonného ředitele a vedoucího strategie společnosti China Market Research Group se sídlem v Šanghaji, zpomalující se hospodářský růst Číny a nevýrazné spotřebitelské výdaje v letošním roce již poškodily hospodářské výsledky globálních podniků, které jsou vystaveny působení na tamním spotřebitelském trhu, ale společnost McDonald’s má dobré předpoklady k tomu, aby dosáhla lepších výsledků.
Podle něj by měli být spotřebitelé střední třídy, kteří se orientují na hodnoty, a nižší komerční nájemné v celé zemi pro tyto podniky přínosem.
„Pokud někdy nastal čas zdvojnásobit své investice do Číny, pak je to právě teď,“ řekl.
Zdroj: Reuters, zdroj úvodní fotografie: InvestorPlace