Vedoucí inženýr Norské správy veřejných silnic (NPRA) Tor-Ove Satren uvedl, že úřad začal Teslu vyslýchat v září 2022 a požádal automobilku, aby posoudila stížnosti spotřebitelů na praskání spodních zadních řídicích ramen u svých vozů Model S a X.
Satren uvedl, že agentura by mohla doporučit, aby Tesla stáhla všechny modelové roky vozů S a X a vyměnila zadní spodní řídicí ramena, pokud zjistí, že představují „vážné riziko“.
Mohla by však také uzavřít přezkum bez jakýchkoli opatření, pokud by se nevyskytl žádný bezpečnostní problém, nebo se rozhodnout vyšetřování prodloužit.
Rozhodnutí se očekává do Vánoc. Agentura má pravomoc nařídit svolání vozidel, pokud to automobilka odmítne.
Tesla na žádost o komentář nereagovala.
Zpráva o vyšetřování NPRA, o kterém se dříve nepsalo, následuje po vyšetřování agentury Reuters zveřejněném ve středu, které odhalilo, jak Tesla obviňuje řidiče z častých poruch dílů zavěšení a řízení, o kterých již dlouho ví, že jsou vadné.
Podle zprávy, která vycházela z tisíců dokumentů společnosti Tesla a rozhovorů s bývalými zaměstnanci, včetně servisních manažerů a techniků v Norsku, se Tesla, která čelila prudce rostoucím nákladům na záruky, snažila částečně snížit výdaje na opravy tím, že poruchy přičítala „zneužívání řidiči“.
Podnětem k regulačnímu přezkumu v Norsku bylo více než 10 hlášení zákazníků, kteří v roce 2022 zaslali agentuře hlášení o náhlém zlomení dílů zavěšení, jako je například řídicí rameno.
Šetření agentury Reuters zjistilo, že poruchy řídicích ramen Tesla byly v Norsku, jednom z největších evropských trhů společnosti, stálým problémem.
Mezi hlášeními pro NPRA, která agentura Reuters získala na základě žádosti o veřejné záznamy, je i jedno od zákazníka, který napsal: „Ulomené řídicí rameno. Jedná se o poškození, které se vyskytlo u MNOHA dalších vozů Tesla. Přímé ohrožení provozu.“
Majitel vyzval regulátora, aby „zakročil a něco udělal“.
Jiný zákazník agentuře sdělil: „Mám pocit, že se mi to nelíbí: „V sobotu se na naší Tesle Model S zlomilo zavěšení, jediné štěstí, že nedošlo k vážné nehodě.“
Satren uvedl, že agentura obdržela zprávy od zákazníků, kteří uvedli, že řídicí ramena na jejich Teslách praskla brzy po kontrole v servisu.
Jeden z majitelů agentuře Reuters sdělil, že v červnu 2022 přivezl svůj Model S z roku 2017 na kontrolu pravého zadního řídicího ramene, protože levé zadní rameno selhalo v říjnu 2021. Technik mu řekl, že díl je v pořádku a nemá „žádné poškození korozí, žádné praskliny“, jak vyplývá z faktur, které majitel poskytl agentuře Reuters.
Díl se rozbil o dva týdny později, uvedl majitel.
Od svého vstupu do Norska v roce 2013 Tesla dominuje tamnímu trhu, který ochotně přijímá elektromobily. Podle údajů Norské silniční federace bylo v Norsku zaregistrováno 123 642 vozů Tesla a téměř 120 000 jich stále jezdí po silnicích.
NPRA původně požádala o schůzku s představiteli společnosti Tesla v září 2022 poté, co obdržela obavy zákazníků. Tento měsíc se podle Satrena agentura se společností Tesla sešla na poslední schůzce.
Pokud agentura doporučí nebo nařídí stažení z trhu, mohla by problém nahlásit také do databáze Evropské unie Safety Gate, dříve známé jako RAPEX, která funguje jako systém rychlého varování před potenciálně nebezpečnými nepotravinářskými výrobky. To by upozornilo majitele vozů Tesla a členské státy EU na možnost selhání zavěšení, uvedl Satren.
Společnost Tesla nedávno upravila spodní zadní řídicí rameno, uvedl Satren.
„Přesto je na silnicích mnoho vozů s těmito problémy,“ řekl.
Zdroj: Reuters, zdroj úvodní fotografie: The New York Times