Tesla Inc. může brzy narazit na překážky v dodávkách svých vozidel do Švédska, jelikož švédské odbory vyzývají své protějšky v okolních zemích k posílení své blokády.
Elon Musk označil švédský pracovní spor za „šílený“.
Dánští přístavní dělníci a řidiči z odborového svazu 3F se rozhodli přestat vykládat a převážet auta značky Tesla do Švédska z dánských přístavů za přibližně dva týdny. Toto rozhodnutí přichází po výzvě od švédských odborů k severským kolegům, aby se připojili k jejich sympatizující akci.
Prohlášení dánských odborů z 4. prosince upozorňuje na nadcházející stávku, která však nebude mít dopad na operace Tesly v Dánsku, jak potvrdil mluvčí odborů.
Ve Finsku a Norsku se odborové svazy zaměřují na tuto situaci, přičemž finský svaz pracovníků v dopravě rozhodne o svém postoji v nejbližších dnech.
V samotném Švédsku je Tesla zapletena do více než měsíčního sporu s odbory po jejím odmítnutí podepsat kolektivní smlouvu s IF Metall. Konflikt se rozšířil díky sympatizantským akcím, jako je zastavení poštovních doručení a svozu odpadků do Tesly. Elon Musk ve svém komentáři označil situaci za „šílenou“.
Jan Villadsen, předseda dopravní divize odborového svazu 3F, prohlásil: „I když jste jedním z nejbohatších lidí na světě, nemůžete si jen tak vytvářet vlastní pravidla,“ zdůrazňující nutnost dodržování pracovních dohod v severských zemích.
Pro Teslu, která ve Švédsku čelí výzvě při jednáních s odbory, je Švédsko pátým největším evropským trhem. Společnost se v jiných zemích staví proti odborům, přesto v Švédsku existuje běžná praxe kolektivních smluv, které se týkají většiny pracujících.
Tesla se v Švédsku snaží omezit dopady konfliktu s odbory a podala žaloby, aby zajistila dodávky registračních značek pro svá vozidla. První žaloba přinesla dočasný soudní příkaz pro odběr registračních značek přímo od dodavatele, zatímco druhá žaloba čeká na rozhodnutí soudu o doručení desek uvízlých na poště.
IF Metall vyzvala severské dopravní odbory k blokádám v jejich zemích jako součást sympatizující akce, jak potvrdila mluvčí Elin Lornbo.
Pokud se k akci připojí všechny severské dopravní svazy, hlavní cestou pro dovoz vozů Tesla by se mohla stát kamionová doprava z Německa, což je výrazně méně efektivní než nákladní lodě.Solidarita v odborovém hnutí přesahuje hranice států a je běžnou součástí skandinávského pracovního trhu, jak podotkl Villadsen z dánského odborového svazu. „Švédští zaměstnanci v současné době bojují neuvěřitelně důležitou bitvu.“
Zdroj: Bloomberg