Obě společnosti podepsaly dohodu na dvouletý komerční kontrakt při společném setkání na Singapur Airshow.
Oznámení přišlo poté co Tibet Airlines a Comac v prosinci oznámili, že společně zkoumají nasazení proudových letounů C919, které usadí 140-160 cestujících a může vzlétnout a přistát na letištích s vysokými výškovými rozdíly.
Čínský stát podporovaný provincií Henan pro rozvoj a investiční skupinu pro civilní letectví také podepsal dohodu se společností Comac pro šest modelů odvozených z menšího regionálního letounu ARJ21 specializované na hasičské, lékařské služby a pohotovostní správu.
Model C919 je v Singapuru na své první cestě mimo čínské území a čínský planemaker umisťuje tryskový letoun jako životaschopnou alternativu k Airbusu (Air.PA) A320 Neo a Boeingu (BA.N) 737 Max, protože se snaží uspokojit poptávku po nových letadlech a Boeing se potýká s řadou krizí.
Letadlo je certifikováno pouze v Číně a první z současných čtyř modelů C919 začalo létat s China Eastern Airlines (600115.S) a to v loňském.
Společnost Comac doposud obdržela více než 1 000 objednávek modelů C919 informovala o tom státní média v září, většinou od čínských leteckých společností a pronajímatelů.
Gao Dongyue, výkonný ředitel společnosti Tibet Airlines, řekl agentuře Reuters, že výzkum na vývoj letounů pro vysoké nadmořské výšky modelů C919 probíhá, ale že dosud nemohli zveřejnit časovou osu jejich dokončení.
„V této oblasti máme spoustu zkušeností a bereme v úvahu všechny možné trasy, které by mohly být vhodné pro naše letadlo,“ řekl ve svém proslovu.
Tibet Airlines létá hlavně na domácím trhu, ale má také trasy na místa jako je Kathamandu v Nepálu.
V září Gallopair jakožto nová letecká společnost se sídlem v Bruneji uvedla, že plánuje koupit 30 letadel od CoMAC, včetně modelů C919, což by znamenalo první zámořský nákup tohoto typu letadla.
O Gallopairovi je známo jen málo očekává se, že po národním dopravci Royal Brunei Airlines bude druhým leteckým provozovatelem Brunei. Společnost uvedla, že má v úmyslu poskytnout lety v Brunejském Darussalamu, Indronésii, Malaysii a Filipínách.
Po dokončení by dohoda učinila společnost Gallopair druhým mezinárodním operátorem čínských letadel po indonéském levném dopravci Transnusa, která provozuje malou flotilu regionálních letadel ARJ21.
Comac také přivedl ARJ21 do Singapuru. Společnost zahájila komerční operace pro letouny ARJ21 v roce 2016 a dosud dodala 127 letadel.
Zdroj: Reuters