Toyota, jejíž prodeje se v roce končícím v březnu 2023 přiblížily 9 milionům vozů, ještě v roce 2019 prodala nula vozů čistě na baterie. Konkurenti se chopili příležitosti na trzích příznivých pro elektrický pohon. Tesla (TSLA.O) vytlačila Toyotu z pozice nejprodávanějšího vozu v Kalifornii v roce 2023. V Číně se první sériově vyráběný elektromobil Toyota bZ4X setkal s chladným přijetím, protože místní značky jako BYD (002594.SZ), (1211.HK) si získaly své příznivce.
Vzhledem k tomu, že ocenění společnosti Tesla, které kdysi dosáhlo 1 bilionu dolarů, zastínilo Toyotu, jejíž tržní kapitalizace je přibližně čtvrtinová, a vzhledem k tomu, že se zdálo, že panuje jednomyslná shoda, že budoucnost je plně elektrická, pustil se Sato do práce na změně. Od dubna, kdy se ujal řízení, představil plán pro elektrický pohon, který zahrnuje výzkum nových technologií a modernizaci výroby Toyoty.
Bylo dosaženo pokroku. Zdá se, že prodeje čistě elektrických vozů Toyota se v roce 2023 zčtyřnásobí oproti roku 2022, i když z nízkého základu. A v říjnu společnost oznámila „technologický průlom“ v oblasti polovodičových baterií, který slibuje výrazně delší dojezd a rychlejší nabíjení.
Satoův mistrovský plán si vyžádá čas: modely nové generace se na asfalt dostanou až v roce 2026. Tempo konkurentů se však zpomalilo spolu s poptávkou. Podle společnosti Canalys dosáhl celosvětový prodej elektromobilů za prvních devět měsíců roku 2023 jen necelých 10 milionů kusů, což naznačuje zhruba 30% nárůst za celý rok. To je méně než trojciferný nárůst v roce 2021. Společnosti General Motors (GM.N) a Ford Motor (F.N) omezily nebo odložily investiční plány do elektrických vozidel, zatímco klesající ceny a růst vyčerpaly provozní ziskovou marži společnosti Tesla.
Toyota má mezitím vyspělou technologii, kterou může využít v podobě hybridních vozidel. Společnost byla průkopníkem této kombinace bateriového motoru a benzinového motoru s modelem Prius v roce 1997. Tato myšlenka zažívá renesanci v USA a Číně a analytici Nomury se domnívají, že vyšší ceny ropy urychlí její zavádění v roce 2024.
Prodej hybridních vozů Toyoty vzrostl o třetinu a ve čtvrtletí končícím v září podpořil rekordní provozní zisk. Tyto stále hlubší kapsy pomáhají udržet Satovy elektrické sny na správné cestě. Několik dní poté, co GM a Ford oznámily škrty, Toyota oznámila, že vynaloží dalších 8 miliard dolarů na novou továrnu v Severní Karolíně.
Díky těmto úspěchům si akcie za prvních šest měsíců Satova působení připsaly více než 40%. Přesto násobek ocenění Toyoty ve výši 9násobku očekávaných zisků v roce 2024 bledne vedle 14násobku BYD nebo 65násobku předpokládaných zisků společnosti Tesla z listopadu, podle Visible Alpha. Zaujímá střední pás mezi benzínovým a elektrickým pohonem a může tak zmenšit rozdíl.
Zdroj: Reuters, zdroj úvodní fotografie: Forbes