Nejprodávanější výrobce automobilů na světě věří, že dokáže zacelit mezeru ve srovnání s Teslou a dalšími výrobci tím, že zkombinuje nové technologie se slavnými metodami své výroby, které používá po desetiletí k odstranění neefektivity, včetně nadměrných nákladů z výroby.
Automobilka minulý týden na prohlídce závodu ve středním Japonsku nechala nahlédnout do svých nejnovějších pokroků. Předvedla také příklady šetrné vynalézavosti, jako je technika výroby vysoce lesklých nárazníků bez jakéhokoli laku. Forma je ručně leštěná do zrcadlového lesku, což dává nárazníku jeho vzhled.
Jinde tři desetiletí stará zařízení používaná ke zpracování dílů lze nyní provozovat v noci a o víkendech poté, co byla automatizována pomocí robotiky a 3D modelování a dále Toyota ztrojnásobila produktivitu svých zařízení.
„Síla výroby Toyoty spočívá v naší schopnosti reagovat na měnící se časy,“ řekl novinářům na turné produktový ředitel Kazuaki Shingo.
Poukázal na technické a technologické znalosti zakotvené v „TPS“, což je zkratka pro výrobní systém Toyota.
Toyota způsobila revoluci v moderní výrobě svým systémem štíhlé výroby, dodávkou just in time a organizací pracovních toků „kanban“. Jeho metody byly od té doby přijaty všude od nemocnic po softwarové firmy a široce studovány na obchodních školách a zasedacích místnostech po celém světě.
Jednou z inovací, na kterou Toyota klade důraz, jsou její výrobní linky s vlastním pohonem, kde jsou elektromobily vedeny senzory přes montážní linku. Tato technologie odstraňuje potřebu dopravníkového zařízení, což jsou hlavní náklady v procesu montáže automobilů, a umožňuje větší flexibilitu ve výrobních linkách.
V demonstraci se elektromobily pohybovaly bez střechy, což umožňovalo zasunutí dílů. Robotické rameno Fanuc spustilo sedadla auta do polohy v leže.
Toyota také předvedla prototyp technologie tlakového lití známé jako „gigacasting“, kterou propagovala Tesla, která vyrábí hliníkové díly mnohem větší než cokoli, co se dříve používalo při výrobě automobilů.
Stejně jako Tesla i Toyota říká, že bude vyrábět elektromobily v modulárních sekcích, které budou redukovat díly. Poukazuje ale také na vlastní inovace. Protože již léta pracuje s tlakovým litím, vyvinula formy, které lze rychle vyměnit, což je při gigacastingu nutné.
Toyota říká, že to zkracuje čas na výměnu formy na 20 minut oproti 24 hodinám normálně. Odhaduje se 20% nárůst produktivity.
Automobilka také představila samořídícího dopravního robota v závodě Motomachi v Toyota City, který převáží nová vozidla přes parkoviště o rozloze 40 000 metrů čtverečních (10 akrů), což je práce, kterou obvykle vykonávají řidiči před nakládáním aut na nákladní vozy.
Řidiči kamionů ujedou v průměru 8 km (5 mil) denně tím, převážejí auta, stráví čas řízením a zvyšují fyzickou zátěž v zaměstnání s vysokou fluktuací.
Automobilka uvedla, že hodlá mít v Motomachi 10 robotů v provozu do příštího roku a poté zváží další závody. Mohlo by také prodat roboty jiným společnostem.
Zdroj: Reuters, zdroj úvodní fotografie: Toyota.cz