Analýza prodejů deseti světových automobilových značek od CNBC naznačuje, že prodej Nissanu a Hyundai by mohl být nejnižší od roku 2009, zatímco prodej Toyoty od roku 2020.
Tento pokles prodeje západních automobilek nastává v době, kdy se Čína rychle orientuje na elektromobily a hybridy, což zvyšuje prodej automobilky Tesla a čínských značek jako BYD.
Čína, jakožto největší automobilový trh na světě, vidí stoupající podíl elektrických a hybridních vozů, které v letošním roce tvoří více než třetinu celkového prodeje osobních aut. Očekává se, že v listopadu vzroste prodej těchto vozů o 20% meziročně.
Volkswagen s přibližně třemi miliony prodaných vozů ročně je stále dominantním hráčem na čínském trhu, ale v segmentu elektromobilů se mu dosud příliš nedaří. Společnost v červenci investovala asi 700 milionů USD do čínské start-up firmy Xpeng, která vyvíjí elektromobily, aby společně vyvinuly dva nové modely pro čínský trh.
BYD, čínský konkurent, rychle dohání evropského giganta. Loni prodal více než milion vozů a letos se chystá prodat 2,5 milionu vozů.
Popularita zahraničních značek v Číně klesá, což je ovlivněno omezením registračních značek ve velkých městech, jako je Peking, a motivací kupovat elektromobily. Průzkum Bernstein ukázal, že BYD je hlavní značkou, kterou by kupci elektromobilů zvažovali, následovaná Teslou a Nio.
Přestože čínský trh s elektromobily rychle roste, konkurence je silná i mezi domácími značkami, které se snaží prosadit i v zahraničí. Podle Moody’s může Čína letos předstihnout Japonsko a Německo a stát se největším světovým vývozcem automobilů.
Evropská unie zahájila vyšetřování čínských výrobců elektromobilů kvůli možnému využívání nepovolených státních dotací, což ukazuje na rostoucí vliv čínských automobilových firem v zahraničí.
Zdroj: ČTK