Německá automobilka Volkswagen zpřísňuje svůj úsporný program pro svou hlavní značku a nevylučuje možnost uzavírání závodů v Německu a nucené propouštění, v rámci snahy ušetřit několik miliard eur. Toto oznámení přišlo po pondělní poradě vedení společnosti.
Pokud by k uzavírání závodů skutečně došlo, šlo by o první takový krok v 87leté historii automobilky v Německu. Odbory již přislíbily tvrdý odpor vůči těmto plánům.
Volkswagen považuje jeden z velkých závodů na výrobu automobilů a jednu továrnu na výrobu součástek v Německu za zastaralé. Firma možná bude muset také ukončit program zajištění pracovních míst, který funguje od roku 1994 a do roku 2029 bránil propouštění.
Současná opatření na snižování počtu pracovních míst prostřednictvím odchodu do důchodu a odstupného již nestačí k dosažení potřebných úspor. Společnost hodlá projednat veškerá opatření s odbory.
Odbory uvedly, že se postaví proti úsporným opatřením. „Představenstvo prezentovalo nezodpovědný plán, který otřásá základy Volkswagenu a představuje obrovskou hrozbu pro pracovní místa a závody,“ prohlásil zástupce odborového svazu IG Metall Thorsten Gröger.
Představenstvo společnosti je přesvědčeno, že značky v rámci koncernu potřebují kompletní restrukturalizaci. „Situace je mimořádně napjatá a nelze ji překonat jednoduchými opatřeními a snížením nákladů,“ uvedl šéf značky VW Thomas Schäfer.

Analytici v minulosti označili závody VW v Osnabrücku v Dolním Sasku a v Drážďanech v Sasku za možné cíle pro uzavření. Kromě těchto závodů má VW v Německu také továrny ve Wolfsburgu, Hannoveru, Emdenu, Brunšviku, Salzgitteru, Kasselu, Cvikově a Saské Kamenici (Chemnitz). Naposledy automobilka uzavřela závod před více než 30 lety, v roce 1988 ve Spojených státech.
Značka VW je první ze značek koncernu, která snižuje náklady s cílem ušetřit do roku 2026 deset miliard eur. Tento krok má za cíl zefektivnit výdaje a přežít přechod na elektromobily. Podle šéfa koncernu Olivera Blumeho musí automobilka podniknout další kroky kvůli obtížnému ekonomickému prostředí, novým konkurentům v Evropě a klesající konkurenceschopnosti německé ekonomiky.
Hlavní značka VW se již dlouhá léta potýká s vysokými náklady a ve výnosnosti výrazně zaostává za dalšími koncernovými značkami, jako jsou Škoda, Seat a Audi.
Tento krok představuje první velký střet mezi šéfem společnosti Oliverem Blumem a odbory, které mají ve VW značný vliv. Dřívější střety s odbory vedly k ukončení nebo zkrácení funkčního období několika vrcholných manažerů, včetně bývalého generálního ředitele Bernda Pischetsriedera, bývalého šéfa značky VW Wolfganga Bernharda a předchozího generálního ředitele Herberta Diesse. Všichni se snažili prosadit zvýšení efektivity, zejména v domácích německých provozech VW.
Akcie Volkswagenu ztratily za posledních pět let téměř třetinu své hodnoty, což z nich činí nejhůře výkonné akcie mezi hlavními evropskými automobilkami. V reakci na pondělní zprávu akcie vzrostly o 1,25%.
Zdroj: ČTK, zdroj úvodní fotografie: Bloomberg